Hrek : Saab 9-3 1,9 TiDS Sport Sedan |
Saab 9-3 1,9 TiDS Sport Sedan
Azoknak, akik utljk a pazarlst, de szeretik a sebessget! Az ersebbik 1.9-es gzolajossal megldott 9-3-as vezetjnek ismeretlen a ktszmjegy fogyaszts, mg akkor is, ha gyakran forszrozza a 200 km/h krli tempt.
A svd kzpkategris limuzin sajtos teremts, hiszen nem is annyira svd. Kztudott ugyanis, hogy a nmet Opel Vectrra pl, tulajdonosa, az amerikai GM is igen messze van Skandinvitl, az j motort pedig az olasz Fiattal kzsen fejlesztettk ki. Ennek ellenre imdnival kocsi, a nmet, olasz s amerikai rokonsgnak pedig nyoma sincs, akr kvlrl, akr a kormny mgl vizsgljuk az autt.
Ezt azok utn lltom, hogy a 9-3-asnak mr szinte minden vltozathoz volt szerencsm. A turbmotoros Cabrio legnagyobb ernye a szabad rmautzs lmnye, az 1.8-as szvmotorral elltott alapmodellnek is megvan a maga rdekessge, s bizony kell a modellpalettra egy ts turbdzel is. Ez az, ami a 9-3-as vlasztkbl eddig hinyzott. Van ugyan egy Vectrbl rklt, 2.2-es gzolajos erforrs, csakhogy ez a mai dzel-offenzvban mr igen elavult technikval ketyeg, noha tovbbra is szerepel a knlatban. Ezzel a motorral is teszteltem 9-3-ast, s mind a fogyaszts, mind a menetteljestmnyek tern szp eredmnyeket hozott, de a mai 1.9 TiDS produkcijval ssze sem lehet hasonltani.
GM-Fiat szvtltets: remekl sikerlt!
A GM-Fiat Powertrainnl kzsen fejlesztett 1,9 literes motor ugyanis bmulatosan j! A ngyhengeres masina gyengbb vltozata nyolc, mg izmosabb kivitele 16 szeleppel teszi a dolgt. Elbbi 120 lert s 280 Nm-t tud, utbbi 150 lval s 315 Nm-es nyomatkkal operl, amirl a TiD jelzs piros kezdbetje rulkodik. Ez az ersebbik vltozat volt a tesztalanyunk gphzteteje alatt is, amihez radsul hatgangos vlt is jrt.
Nagyon jl hz, de a leginkbb az tkozottul szerny tvgya lepett meg. A msodik genercis, 1600 baros, kzs nyomcsves befecskendezssel s vltoz laptkoszors, Garret turbfeltltvel elltott egysg a teljes tesztt alatt mindssze tlagosan 6,7 literre szomjazott a bds, sr zemanyagbl. Figyelembe vve, hogy egy jl megtermett, b 1,5 tonns csaldi autrl van sz, ami mg radsul igen jl is megy, ez a fogyaszts szinte hihetetlen. Pedig igaz, orszgton 5 liter krl iszik, autplyn szguldozva 8 liter krl kortyol, ami egy fl literrel megfejelve zsfolt vrosi forgalomban is elegend 100 km-re. Ktszmjegy rtket soha nem lttam a fedlzeti szmtgp tlagfogyaszts menpontja alatt! Mrpedig a 9,5 msodperces 100-as sprint s a 210 km/h-s vgsebessg igen szp, s a bdletes nyomatknak ksznheten a rugalmassg is plds, gyhogy az lomlbaknak sem kell vonakodniuk az j dzel Saabtl.
Igaz, pr szzzal az ezres fordulat fltt mg desdeden alszik az "egykilences", s gzrugdossra is csak bredezik. 1750-nl azonban olyan lendlettel ugrik meg, mint ahogy a kisgyermek riad fl legborzasztbb rmlmbl. Ht persze, hiszen megrkezik mind a 315 Nm, aminek 90 szzalka a 3250-ig terjed fordulatszm-tartomnyban vgig megmarad. Aztn mr a teljestmny veszi t a vezet szerepet, ami 4000-en ri el 150-es cscsrtkt. Klnsebb hzats nlkl sem esnk ki az lmnyznbl, de vlts nlkl is j a gyorsuls. 80-rl 120 km/h-ra tsben 9,5 msodperc kell az 1.9 TiDS-nek, gy rugalmassg gyben a 210 lers 9-3 Aerval is versenyre kelhet.
Az j dzelmotor radsul a legfejlettebb koromszrt kapta, mellyel megfelel a legszigorbb elrsoknak, s knnyedn teljesti az Euro 4-es szabvnyt. Az 1.9 TiD-nek is van rnyoldala, br igen kicsiny. Hang-szpsgversenyen ugyanis nem villoghat, de ez csak kvlrl ti meg az ember flt, az utastrben ugyanis se hang, se vibrci, mintha benzines lenne. A bmulatos mutatvnyok mellett van mg egy megvlaszolatlan krds, mgpedig a megbzhatsg. Olasz szrmazsa miatt sokan ktelkednek a motor lettartamban, amirl egy fiatal autval eltlttt egyhetes teszt utn nyilvnvalan nem lehet mondani semmit. Majd kiderl egy pr v mlva, de egy biztos: ms nemzetek turbdzeleinl is kezdenek jelentkezni a gondok - tisztelet a kivtelnek.
J krts nhny szpsghibval
Essen sz az aut tbbi rszrl is! A vltrl sokat nem lehet mondani, hiszen egyszeren j. Hatrozottan megvezetett, br egy kicsit hossz ton jr, de preczen kapcsolhat. Akrcsak az eddig tesztelt 9-3-asok esetben, a futm itt is remek szerkezet. Igaz, ennl az autnl a szokatlanul magas oldalfal gumik valamicskt rontottak az sszhatson, de mg gy is kiemelkeden jl lehet kanyarodni vele. Kellen feszes a hangols, s a passzv htskerk-kormnyzsnak ksznheten a fara egyltaln nem vndorol. A futm remekl tri a terhelsvltsokat, s mg az tegyenetlensgeket sem veszi szre. Ezen kvl a kiprgsgtlval kombinlt ESP nagyon szpen s tkletesen vgzi a dolgt, gy idben rendre utastja a duhajkod vezett. Az egyenestarts mg 180 km/h-nl is pldsan stabil, a hosszanti vlykat pedig kivtelesen jl kezeli a 9-3. A ngytrcss fkrendszer ereje pontosan adagolhat, egyetlen kicsi baja, hogy szerpentinen, ers ignybevtelkor egy picit jobban frad a kelletnl.
A ballonos gumikat akkor rtkeli nagyra az ember, amikor belecsattan egy jkora ktyba, ezen kvl jt tesznek a knyelemnek, br alacsony fal abroncsokkal sem dobl a 9-3 Sport Sedan. Ell kimondottan komfortos, 3-4 rs t utn sem gmberedtek el vgtagjaim. Htul egy kicsit jobban dobl a futm, de mg elmegy. Hasonl a helyzet a helyknlattal is: ell kifogstalan, htul viszont csak a kisebb termetek lnek knyelmesen. Mind a lb-, mind a fejtr tekintetben szklkdik a 9-3 Sport Sedan, no de van mg erre plda a kategriban. Az viszont elgondolkodtat, hogy a megtesteslt biztonsg szemlyben tetszelg autban mirt nem alapfelszerels a kzps fejtmla htul, ami manapsg mr j pr millival olcsbb kategriban is jr.
A 425 literes csomagtr sem kiugr, de nem is kicsi, hozza az tlagot. A pakolsnl azonban addhatnak kellemetlensgek. A zrszerkezet ugyanis tkozottul kill, s felnyitott ajtnl tbbszr is sikerlt megfejelnem - nagyon bosszant! A svd testvrnl, az S40-esnl gyesen oldottk meg ezt a problmt, ahol a csomagtr-ajt teljesen felfekszik a hts szlvdre. A bvtsre azonban nagyon praktikus megoldst alkalmaztak a Saabban: csak meg kell hzni a csomagtr oldaln lv karokat, s mris elrebuknak a hts tmlk. Az utastr anyagainak minsge j, br sem a szvethuzat, sem a kkemny mszerkeret nem mlt az aut presztzshez. Sokan elmondtk mr, de mg egyszer megteszem, hogy a kormny feltnen nagymret, s az elektromos ablakemelk csak lefel automatk, felfel vgig nyomva kell tartani a gombot. A mszerfal szoksos Saab-designja eleinte nehezen emszthet, de aki lt mr a nagyobbik, 9-5-s Saabban, annak inkbb feldls a ltvny. A sebessgmr sklzsa 140 utn srbbre vlt, gy a sebessgkorltozsok ltal rintett tartomny pontosabban leolvashat.
F a biztonsg - mondja a svd
A svd autk legends biztonsga nem csak tkzskor rezhet. Utbbit ugyan szerencsre mg nem prbltam, de vezets kzben az autbl sugrzik a masszivits. Nagyon egyben van, nem csavarodik, nem nyekken a dccenkn, ezen kvl szp vastag hevederek s oldaltmaszok vesznek krl, tele "Airbag" feliratokkal - sszesen hat helyen, plusz a kt els lufi. Az Euro NCAP trsteszten t csillagos eredmnyt rt el a 9-3, de a hagyomnyos mdon kzifk mell helyezett gyjtskapcsol vagy a Night Panel funkci is vgs soron a biztonsgot szolglja. Utbbi egy gombnyomsra elsttti az egsz mszerfalat, mindssze a klma gombjai s a sebessgmr dereng enyhe zld fnyben - belltstl fggen az is csak 140 km/h-ig.
 |
Kpgalria itt! | | A szriafelszereltsg magban foglalja tbbek kztt a dupla els s oldallgzskot, a fggnylgzskot, az ABS-t elektronikus fker-elosztval, az, ESP-t, a kiprgsgtlt, a fkasszisztenst, ngy motoros ablakemelt, fthet tkrket, slcalagutat, fedlzeti szmtgpet, ktzns automata klmt, sebessgtart automatikt, s kormnyrl vezrelhet CD-s rdit 7 hangszrval. Nem kevs ez, gy az ron sem kell csodlkozni, ami az aut tudst tekintve elfogadhat. A 150 lovas 9-3 Sport Sedan 1.9 TiDS a Linear felszereltsggel 8 milli forintos alaprrl indul, az eggyel komolyabb, Arc csomag 9,2 millirt knlkozik, mg a Vector kivitel szzezerrel kerl tbbe. Az rkpzs egyetlen problmja szerintem az, hogy hasonl sszegrt mr a 9-5-sk kztt is vlogathatunk.
Mszaki adatok:
Motor: 1910 cm3-es, ngyhengeres, 16 szelepes common-rail turbdzelTeljestmny: 150 LE 4000/min Nyomatk: 315 Nm 2000-2750/min Hossz/szl./mag.: 4635/1762/1466 mm Tengelytv: 2675 mm Csomagtr: 425 liter Menetksz tmeg: 1510 kg Vgsebessg: 210 km/h Gyorsuls 0-100 km/h: 9,5 s Fogyaszts (vros/orszgt/vegyes): 7,7/4,9/5,9 l/100 km. Tesztfogyaszts (tlag): 6,7 l/100 km zemanyagtartly: 61 liter Alapr (Linear): 8 002 500 Ft
|