Hrek : Ferrari 599 GTB Fiorano |
Ferrari 599 GTB Fiorano
Mifle kocsi kpes mellkkrlmnny lefokozni a mellbevg tnyt, hogy 620 lers s 300 felett megy? Nem ms, mint a Ferrari 599 GTB Fiorano – a Ferrarik Ferrarija, amely egyesti magban az gaskod Paripa legszebb hagyomnyait s a legjabb megoldsokat, a fellmlhatatlan technikt s a megkzelthetetlen mvszetet. Egy szupergp, amely megvltoztatja viszonyulsunkat az authoz.
Autt ltalban azrt vesznk, hogy szolgljon minket. Ez az aut, a Ferrari 599, azonban kivtel. Nem egyirny vele a kapcsolat, hanem klcsns. Nagystl emberre vr, aki nemcsak azrt veszi meg, hogy rendkvli lmnyekben rszesljn ltala, hanem azrt is, hogy mrtre talljon egy alkots, kifejthesse kpessgeit a mszaki tuds szintzise. Mikzben szolglja gazdjt, az egy nemes gyet szolgl, rszt vesz valamiben, ami ugyan lha jtszadozsnak tnhet a fldhzragadt szellem szmra, de azrt kultrkincset rkt tovbb. Olyasmi ez, mint kastlyt vsrolni: illik mltan fenntartani az pletet, rangos sszejveteleket szervezni benne, hogy dszre vljk kornak s krnyezetnek – Ferrari 599-et birtokolni rang, ktelezettsg, kldets. Meg, persze, tiszta gynyrsg.
Vrvonal
Az 599 – tpusjele a lkettrfogat tizedbl szrmazik – annak a 12 hengeres, frontmotoros, ktlses „Berlinetta” vrvonalnak a kpviselje, amely taln mind kzl a „legferraribb”. Kzvetlen eldjbl, az 575M Maranellbl rekordmennyisget, kb. 5700 darabot ksztettek a szupermodern gyr bks nyugalommal, de abszolt odaadssal dolgoz munksai. Felmeni kztt bszkn hivatkozhat a Ferrari Enzra, amelytl motorjnak alapkonstrukcijt rklte (de szinte egyetlen konkrt alkatrszt sem), valamint a hres Testarossra s F40-re, amelyeket mrcnek tekintettek s minden tekintetben fellmltak a tervezi. Vgl a nevben a Fiorano a Ferrari sajt tesztplyjra utal, ahol felvltva krznek Schumacherk Formula–1-es torpedi a sorozatgyrts GT-kocsikkal, teht szimbolikusan s tnylegesen is tallkt ad egymsnak a kzti s a versenytechnika. Elvgre a Ferrari az egyetlen mrka, ahol az egyik tnyleges hatssal van a msikra!

Az rzs a lnyeg
Az 599 tervezsekor nem paprz rekorddntgets volt a cl, hanem maximlis elgedettsg kivltsa az gyflbl, a lehet legkezesebb s legbiztonsgosabb vezethetsg elrse – olyan tartomnyban persze, ahov msok fel sem igen ltnak. Harmonikus kiegyenslyozottsg lebegett teht a mrnkk szeme eltt, s ennek szolglatba lltottak mindent. Ahhoz pldul, hogy Fioranban s Mugellban, a Ferrari kt referencia-tesztplyjn minimumra szortsk le az elrhet kridt, enyhn tlkormnyzott jelleg lett volna megfelel, de ez tlzott kvetelmnyek el lltja mg az avatott rvezett is, s kzton kimondottan veszedelmes lehet. Ezrt finoman alulkormnyzottra hangoltk a futmvet. A slyeloszts idelis: az els tengelyre 47, a htsra 53 szzalknyi tmeg jut, s ez az arny vltozatlanul marad meg, mikzben a sebessg nvekedsvel 190 kilig nvekszik az aerodinamikai leszort er. Mindenesetre a Ferrari 599 GTB a Maranellban valaha ellltott legnagyobb teljestmny 12 hengeres szriamotorral kszl, a ma ltez legkorszerbb megoldsok valsgos trhzaknt. m nem csak ennyi: makultlan kidolgozs, gazdag felszerels, a legknyesebb ignyt kielgt luxuskocsi is egyben.
Testfelpts
Az 599-es, noha valamivel nagyobb mret az 575-snl, egy utas slyval, j 70 kilval knnyebb nla. Ez annak ksznhet, hogy a motor s az ertvitel ntvnyein, a futm szmos alkatrszn s tbb karosszriaelemen kvl knnyfmtvzetbl ll a trhls vzszerkezet
is. Hatkonysga, teht az egysgnyi slyra szmtott torzis merevsg, egszen kivl. A motort az els tengely mg ptik be, a vltm a differencillal kpez egysget, ezltal a kt tengely kz kerlt az aut tmegnek 85 szzalka. Htul, a 320 literes, szablyos alakjnak ksznheten jl kihasznlhat csomagtart mellett, maradt hely 105 liternyi benzinnek, amely b 400 kilomterre elegend. Rendes kesztytart, kt kis ajtzseb s jkora kalaptart egszti ki a pakolsi lehetsgeket – az 599 Fiorano akr mindennapi jrautnak is kifogstalanul megfelel.
ts motor
sszehasonltva a „mindssze” 490 lers Ferrari F430-cal, amely minden helyzetben eszeveszett gyorstsra kpes, az a lnyegi klnbsg, hogy padlgzra nem rntsszeren, hanem tsszeren indul meg az 599 GTB. Mrmint nemcsak ll helyzetbl, hanem akr 170-rl is. A fiorani plyn krzve ez volt az egyik meghatroz lmny, de bsgesen el lehet idzni orszgton is. Felkapcsolskor olyan az rzs, mintha htulrl jl belnk jttek volna: tarknk a kagylls integrlt fejtmljnak puffan, szemnk kzelt a kisagyhoz – s ez a mutatvny szinte pillanatonknt ismtldik meg, ahogy a kurta egyenesben felcsap 235-re a sebessgmr. Kzben a voln karimjnak fels rszn felvillan vrs didk figyelmeztetnek, hogy vltani kne, gy nem kell figyelni a fordulatszmmrt (van persze automatikus zemmd is). A rajt egyszeren llegzetelllt, 3,7 msodperc alatt vagyunk szzon, s ehhez csak kb. tven mterre van szksg, tovbbi 6,3 szekundum leteltvel pedig mr ktszz felett jrunk. A cscs kiprblsra sajnos nem volt md… Egybknt ugyanilyen a karbon-kermia trcss fk is: megnyomsra gy rezzk, hogy homokdombba rohant az aut, fejnk a vltozatossg kedvrt elrebukik, szemnk pedig kidlled kiss. Igaz, hogy 8000 eurba kerl ez az extra, de bn volna pont ezen sprolni… Ksbb aztn, a kanyargs hegyi ton rtkelhetjk a 620 lers motor azon szvdert tulajdonsgt, hogy olyan fordulatszmon, ahol felre esik vissza a teljestmny, mg mindig 310 paripa hzza az istrngot, nem kell teht llandan bgetni az egybknt 8000-nl lehatrolt ermvet. Ha mgis jtszunk a volnbillentykkel, ht csak azrt, hogy borzong gynyrrel hallgassuk a gurgulzsbl, bgsbl s harsonzsbl komponlt, flelmetesen nagyszer motorhangot. Nagyobb sebessgnl nmi szlzgs s futmhang festi al ezt, gyhogy nyugodtan elfelejthetjk a rdizst. m ezt nem zavarnak, hanem szrakoztatnak talljuk: legszvesebben felvennnk MP3-ra a Ferrari-muzsikt, hogy ms autkban is ezt hallgassuk. De mi a j egy olyan kocsiban, amely minduntalan htba vgja az embert? Semmi – ppen ezrt van ott a Formula–1-bl tvett Manettino zemmdvlaszt forgkapcsol az 599 volnjn is, csakhogy annak mr a Manettino Evoluto, azaz tovbbfejlesztett kivitele. „Tli” s „Skos t” llsban kezes brny az aut, lopakodva lehet elindulni vele, hogy szelden s halkan osonjunk a forgalomban. Kis gznl olyan lgyak a Cambio F1 Superfast vltm kapcsolsai, hogy alig rezni ket, de ha jl odalpnk, azrt ilyenkor is raktaknt lhetnk ki, rhaj indulst idz hang ksretben. „Sport” helyzetben egszen szles skln jtszhatunk, b gzadskor egy tizedmsodpercre zsugorodik a sebessgvltsok idtartama, gyakorlatilag nem szakad meg a hzer, szinte robban a hajtm. A „Verseny” pozcit tnyleg csak plyra ajnljk, az utolst pedig, amely kikapcsolja a sportos bellts, de megtveszthetetlen menetstabilizlt, igazbl soha nem tancsos vlasztani. A Manettino nemcsak a motort s a vltt „cserli ki”, hanem a mszeregysg monitorn megjelen informcikat s kijelzseket, valamint a futmvet is.
Mgneses futm
A Ferrari 599 GTB nagy jtsa a Magnetorheological Suspension Control, azaz mgneses-reolgiai (a reolgia a folyadkok folysi tulajdonsgaival foglalkoz tudomnyg) futm-szablyozs. Jelentsgnek mltnyolshoz tudni kell, hogy amita autk jrnak e fldtekn, ktfle lengscsillaptt sikerlt ltrehozni: kezdetben a primitv drzscsillaptt hasznltk, majd a kt vilghbor kztt bejtt – s mig egyedl hasznlatos maradt – a hidraulikus rendszer, amelynek dugattyja szk nylson prseli t az olajat. Most pedig itt a harmadik, elvben alapveten j megolds: olaj helyett olyan folyadk van a csillaptban, amelynek viszkozitsa a srn folystl az tpumplhatatlanig vltozik. A szk keresztmetszetnl elektromgnest helyeznek el, amelyet a kzponti elektronika vezrel – egy szzadmsodperces, minden eddiginl messze jobb reakciidvel. Ennek ksznheten abszolt biztos az tfogs, kanyarban – a vlasztott Manettino-llstl fggen – alig, vagy egyltaln nem dl meg a karosszria, mgis komfortosnak mondhat a rugzs. A fiorani plyn mg szndkos provoklssal sem sikerlt zavart kelteni, mi tbb, ahelyett, hogy butn lefkezett volna a rendszer, a sebessg megrzsvel szedte rncba az autt. Hullmos, bukkans orszgton gy fogja az aszfaltot az 599-es, mintha az a bizonyos mgnes tapasztan oda. Tisztelettel jelentem, hogy mostantl fogva kizrlag alantas kltsgszempontokkal indokolhat, elavulflben lv berendezs a hidraulikus lengscsillapt…
Drga vtel, j befektets
Termszetesen az r is mltkppen kifejezi e Pininfarina-formaterv, j kidolgozs, nagyszer ltalnos mszaki minsgi hats aut klnleges sttuszt. A rt anyagiak persze nem rdekesek, hiszen aki azzal lp be a szalonba, hogy mennyibe kerl, az ltalban gysem vesz ilyet. A komoly rdekldnek viszont lnyeges szempont, hogy az ezerflekppen testre szabhat kocsi rtke, ahelyett hogy cskkenne, csak n az id mlsval, ami rszben az aut ritkasgnak tudhat be. vente 600-1000 darabot tudnak ellltani, a Magyarorszg rszre betemezett idei kontingens mr gazdra tallt – aki jvre a Ferrarik Ferraijval akar autzni, jl teszi, ha a Cambio F1 Superfast gyorsasgval kapcsol…
|