Hrek : Peugeot 607 V6 HDi: Cscsragadoz |
Peugeot 607 V6 HDi: Cscsragadoz
Vgre presztzshez ill V6-os dzelmotorral is elrhet a francia limuzin, radsul gazdag felszereltsge ellenre abszolt versenykpes ron.
Az tfslt modell, illetve ezzel egytt a hathengeres HDi tavaly mrciusban trtnt piaci bevezetskor dupln nem volt szerencsm. Elszr egyb elfoglaltsgaim miatt nem tudtam rszt venni a hangulatos, nosztalgiavonatozssal egybekttt sajttjkoztatn, majd a ksbb belltott tesztautval kapcsolatban aludtam el: mire szbe kaptam, hogy jeleznm ignyemet a kocsi kiprblsra, mr csak a szoksosan hossz sor vgn jutott szmomra lehetsg. Sebaj, bslakods helyett inkbb kihasznltam a dzelrt tolakods elnyeit, egy htig a hromliteres benzinessel vigasztaldtam, s vlasztsomat egyltaln nem bntam meg. Kellemes partnerre leltem a kzel tmteres, knyelmes, de kiss falnk tvgy francia cirklban, s most, a dzel tesztelsekor nagyon jl jttek a mr megszerzett tapasztalatok.
Az importr nagyon blcsen kt teljesen eltr karakterrel ruhzta fel a demo 607-eseit: amg a benzines vltozat hvs elegancit sugallt a bbor Montecristo nvre hallgat fnyezsvel s szrke belsejvel, addig a vilgos bzs, n. Elefntcsont-hangulatban krpitozott, kvlrl sttszrke dzel inkbb melegsget, nyugalmat rasztott magbl. rtelemszeren a HDi motoros modellen is megtallhatk voltak a benzines tesztben emltett modellfrissts jelei, teht a hangslyosabb krmdsztsek, a nagyobb emblmk, az j kdlmpk s a szria 17 colos kerekek. Ez utbbi tartozknl rdekes jelensg, hogy a felnik mintzatt az utasterek hangulata dnti el, gy a tesztautn lthat htklls Artique design csak a kiprblt Elefntcsonthoz, valamint az benhez jr, mg az tkaros, sportosabb Tosca a Titn s a Gymnt kivltsga - felrrt 18 colos mretben is.
Indulskor nem volt tlsgosan gazdag a 607-es motorpalettja, benzines fronton egy 2,2-es ngyhengeres s a rgi 3,0 V6 szolglt, mg az egyre npszerbb dzelek kedvelinek csak a szintn ngyhengeres, 136 lers HDi llt rendelkezsre, amely mg nem igazn felelt meg a luxusosztly elvrsainak. A nmetek s a japnok ltal uralt, ersen mrkafgg szegmensben a nagy francia limuzin eleve hendikeppel llt rajthoz, s ezen a kiszolgltatott helyzeten picit tovbb rontott a szerny knlat. Megmondom szintn, nekem anno volt szerencsm vezetni a mechanikus vltval szerelt 607 2,2 HDi-t, s kellemes emlkeim maradtak, ugyanakkor arra is emlkszem, hogy a pozitv tulajdonsgok, a kedvez fogyaszts mellett hinyoltam a meggyz felskategris viselkedst, tbbek kztt a csendes motort, az automatavltt, a jobb futmvet.
Az eltelt id alatt sok minden vltozott a vilgban, s a vilggal egytt a 607-es is fejldtt. Tovbbra sem lett azonban mindenkibl rlt teljestmnyhajhsz, s vannak olyanok is, akiket nem rdekelnek a hengerek, ezrt a knlat rszt kpezi a 2,2-es benzinmotor 160 lers kiadsban, a 2,2-es HDi-t pedig a ktliteres, de ugyancsak 136 lers HDi vltotta fel. Ez a kt erforrs az alapot jelent Supreme, illetve a cscs Executive csomagban egyarnt elrhet, kztes megolds nincs, a hathengeres prmium hajtslncok viszont csak a kifinomult Executive tartalommal prosthatk - ez logikus. A tavalyi teszttel kapcsolatban elrulok egy titkot, mgpedig azt, hogy nyron elre ittam a medve brre, s a benzinessel szemben gy ajnlgattam a V6 HDi-t, hogy nem vezettem, csak a sajtanyagbl ismertem. Ma mr tudom, szerencsre nem stam el magam szakmailag, st, gy a teszt utn minden ktsget kizran kimondom, hogy a V6-os dzel a legjobb 607-es!
A Forddal kzsen fejlesztett, rszecskeszrs, 2,7 literes motor igazi univerzlis darab. Az amerikai gyrt nem vletlenl a PSA-val llt ssze kooperlni, a francik ugyanis nagyon rtenek a dzelekhez, a HDi-k hrneve megrdemelt alapokon nyugszik. A Ford eleve prmium mrkinak sznta az alig ktmzss, 60 fokos hengerszggel ptett erforrst, a Jaguarnak, a Land Rovernek, s a PSA is rezte, hogy mind a Peugeot 607, mind a hamarosan kaphat Citroen C6 sikerhez elengedhetetlenl szksges egy ts gpezet. Ez lett ht a 2,7 V6 HDi, amely a Peugeot-ban kizrlag automata sebessgvltval kombinlva van jelen. A hatfokozat vlt rdekessge, hogy a Porsche-rendszer Tiptronic kapcsolsi sma ellenre japn Aisin gyrtmny, s nha szeret lustlkodni. A motor papron igen sokat sejtet adatokkal br: 204 ler, 1900-as percenknti fordulatszmnl 440 newtonmter forgatnyomatk, s mindsszesen 8,4 literes tlagfogyaszts. Vajon milyen lehet egy ilyen limuzin a valsgban?
Szerintem nem rulok el jabb titkot azzal, hogy sajnltam visszaadni a tesztautt. Az jsgrs mellett mzeumi munkm egyik lland feladata rendszeresen vidkre szlt, heti gyakorisggal jrok Pcsre, Szegedre, Veszprmbe, Zalaegerszegre, s ksznheten a 607-esnek, a hossz utakon mindig igazi feldlst, mondhatni pihenst jelentett a vezets. Hla a bsges ertartalknak, az automatavlt s az 1700 kilogrammos nsly ellenre is dinamikusan mozog a testes aut. A j gyorsuls, a 230 km/rs cscssebessg nem holmi snassz, vevcsalogat res porhints, s nmi nuralommal a gyri fogyaszts is hellyel-kzzel produklhat. Sport vagy kzi zemmdban a vlt "veszi a lapot", nagyon j a fk, br 100 szzalkosan nem minden felttel adott a gyors szguldshoz.
Az elektronikus lengscsillapt-vezrlssel megbolondtott futm sem automatikus, sem sportos llsban nem ll a helyzet magaslatn, kanyarokban ersen bedl a karosszria, vrosban rezheten hintzik, de ha indokknt elfogadjuk a knyelemre hangoltsgot, mris pozitv lesz a kp. n elfogadtam, ugyanis a 607-es lteleme a nyugalom, a csendes suhans, az utasok knyeztetse, s ennek tudatban hibs lps lenne sportos limuzinknt kezelni. Az aktv motortart bakok szinte teljesen megszrik a motor rezgst, a tbbrteg hangszigetelt vegek semlegestik a kls zajokat, a HDi erforrs csupn diszkrten duruzsol, gy ebben a szeparlt kzegben knnyen megbocstst nyer az rzketlen, tlszervstott kormny. A fotelszer els lsek oldaltartsa jelkpszer, ennek ellenre hossz tvon is knyelmesek, minden irnyban elektromosan llthatk, fthetk, s ez utbbi szolgltatst a hts utasok szintn lvezhetik.
Mr a benzines vltozatnl feltnt az aut tisztessges kidolgozsi minsge, s a vlemnyemet tovbbra is fenntartom. Puha, kellemes tapints anyagok veszik krl a bennlket, utazs kzben nagyon kellemes a lgkr, s mindenkinek btran ajnlom a vilgos krpitot, mert lben mg csodlatosabb, mint a kpeken. Nha hallani aprbb zrejeket innen-onnan, de sz sincs hanyag, pontatlan sszeszerelsrl, netn komoly minsgi problmkrl. Mint elzleg emltettem, gazdag tartalmat jelent az Executive szint, a kereken 12 milli forintos alaprban tmnytelen knyelmi s biztonsgi extra benne foglaltatik, amit az is bizonyt, hogy alig van a modellhez utlag rendelhet opci.
Levonva a vgkvetkeztetst, aki nem rajong a drga nmet vagy japn fels-kzpkategris autkrt, annak semmi oka az elkeseredsre, mert a V6-os dzelmotorral szerelt automata Peugeot 607-esben meglepen kellemes partnerre lelhet. Az aut megjelense, knyelme nmagrt beszl, az aprbb bosszsgokat pedig feledtetni tudja a lehengerl, de takarkos HDi erforrs. Azt hiszem, n is beadom az ignylsemet egy j cges autra...
|