| 		
		 
 Minsgi gumik
  2006.08.29. 15:48 
 A gumiabroncsok a legfontosabb alkatrszek azok kzl, amelyek meghatrozzk autnk ttartsi jellemzit. Azt valsznleg mr mindenki tudja, hogy a kopott gumikat cserlni kell, viszont nem csak ez az egy dolog az, amirt erre sor kerlhet: a gumiabroncs minsge s anyagnak frissessge a kt f sszetev, amelyek egyttesen eredmnyezik a autnk j s ers tapadst: ezrt is klnsen fontos a vezetsi stlusunknak megfelel gumik gondos megvlasztsa. 
 
  
 A minsgi gumik hamarabb elkopnak, mint az authoz gyrilag kapott tli-nyri radilok, radsul sokkal drgbbak is, viszont tny, hogy j kinzetk mellett remek tapadst is biztostanak a precz, nagy sebessg vezetshez. Ha tuningolt autd van, vagy ha csak a rgi gumik cserjvel akarod kezdeni az tuningot, a legjobb vlaszts egy garnitra 40-es vagy 45-s profil gumi. Ez a vlaszts csak pnztrca szempontjbl elnytelen, mivel minl alacsonyabb profil „peresebb” gumit vlasztunk, annl tbbet kell majd rte fizetni – s ne feledjk ezekhez legtbbszr mr j felnik is duklnak, itt pedig a hatr megint csak a csillagos g. Mindenesetre, ha szpet akarunk, 55-snl semmikppen nem szabad nagyobbat venni. 
 
  Ha gumit nznk autnkra, hatatlanul bele fogunk futni egy, a gumi paramtereit ler karakterlncba, ami egy jszltt szmra nem mindig felttlenl egyrtelm. Ezeket a nevezetes szmokat s betket minden esetben megtallhatjuk gumink oldalfaln is. Nzzk pldul a kvetkezt:  P 205/50V15.  Mit jelentenek ezek? 
  1. Az els bet, „P” az angol „Passenger Car”-t azaz szemlyaut-t jelenti. 
  2. Az els szm, „205” a gumi szlessgt jelli, millimterben, teht esetnkben ez egy 20,5 centis darab. 
  3. A msodik szm az, amit ltalban tvesen szoktak rtelmezni, mivel sok ember gy gondolja, ez is valamifle hosszt vagy tvolsgot jell mm-ben vagy cm-ben. k bizony tvednek. Ez egy arnyszm, ami a gumi oldalfalnak arnyt jelzi a gumi szlessghez viszonytva. Esetnkben teht az oldalfal magassga a 205 mm 50%-a, azaz 102,5 mm. Laikusok szmra szintn megtveszt lehet, hogy ez a magassg, fleg peresebb gumiknl egyltaln nem tnik annyinak, mint amennyit gy gyorsan kiszmolunk: ez azrt fordulhat el, mert ez a szm a gumi teljes magassga, teht bele van szmolva az a rsze is, amit a felni eltakar belle. 
  4. Most kvetkezik a legfontosabb rsz: a sebessgi besorols. Az imnt trgyalt arnyszmot kvet bet jelzi azt a maximlis sebessget, amit a gumi egy rvid idre mg el tud viselni, persze, csak ha megfelelen fel van fjva. A leggyakoribb besorolsokat s betjeleit az albbi tblzat mutatja. 
  
 
| 
 Q  | 
 max. 160 km/h  |  
| 
 R  | 
 max. 170 km/h  |  
| 
 S  | 
 max. 180 km/h  |  
| 
 T  | 
 max. 190 km/h  |  
| 
 U  | 
 max. 200 km/h  |  
| 
 H  | 
 max. 210 km/h  |  
| 
 V  | 
 max. 240 km/h  |  
| 
 Z  | 
 240 km/h felett  |  
| 
 W  | 
 max. 270 km/h  |  
| 
 Y  | 
 max. 300 km/h  |   
  ltalban, minl magasabb a gumi sebessgi besorolsa, annl inkbb ellenll a srldsbl felpl hnek, gy jobb tapadst s stabilitst biztost autnknak. Ezltal sokkal hatrozottabban tudunk majd kanyarodni, fkezni s gyorstani. A sebessgi besorolsbl ltalnos kpet kaphatunk egy gumi karakterisztikjrl: mg egy csaldi aut al „S”-esnl kr jobb gumit tenni, addig egy Ferrarira mr „Z” besorols kell. Azt mg hozz kell tenni, a magasabb besorols gumik mindig drgbbak s rvidebb lettartamak, mint alacsonyabb jelzszm trsaik. 
  5. Az utols „R” bet a gumi „Radil” mintzatra utal. 
  6. Az utols szm pedig a felni tmrjt jelzi (inchben), amire a gumi passzol. Esetnkben teht ez egy 15 inches felni. 
  Vgezetl mindig gyeljnk a kerknyomsra! Mind a tl alacsony mind a tl magas nyoms (a rengeteg egyb mellkhats mellett) messzemenen cskkenti a gumik lettartamt s rontja a menetstabilitst. Ezeken pedig akr az letnk is mlhat..  
 |