Hrek : Ford Focus ST: Narancssrga irigysg |
Ford Focus ST: Narancssrga irigysg
A bizarr narancsszn Ford Focus ST-tl a tbbi kzleked s a jrkelk is padlt fognak. Nem mindennapi ltvny, az biztos! Az ST-ben lket pedig jabb sokkhatsok rik a 225 lers turbmotor jtknak kvetkezmnyeknt.
A Fordnl rtalltak a receptre, amivel igazn lzba lehet hozni a sportos modellek irnt fogkony vsrltbort. Els a szn. A tesztaut napfnyben jtsz, klnleges "Electric" narancssrga fnyezse telitallat, nincs olyan ember, aki ne fordulna meg a Focus ST utn az utcn. Az ezst, a fekete, a kk mr unalmas: Tisztelt autgyrtk! Tanuljanak a Fordtl, vlasszanak merszebb szneket! Msodik a karosszria. A Focus ST csak nyomokban hasonlt a norml tajts vltozatra, formatervn visszaksznnek a rali vilgbajnoksgon indul Fordok vonsai. Az els lkhrt agresszv, trapz-alak als hromszg-rcsos lgbemlt tartalmaz, a htmaszk magasabb s keskenyebb, mint a Focus alapmodellek, oldalt vaskos kszbtoldatok lthatk, a kdfnyszrk, a tolatlmpa s a kdzrfny kerete matt alumnium, a tetn szrny keskedik, a hts lkhrt alja pedig diffzor ltvnyt kelti, amelybl krmozott, dupla kipufog ll ki. Vgezetl ott vannak a 18 colos kerekek, amelyek irgalmatlanul sportoss teszik az ST-t; nem vletlen, egy tanulmnyauttl klcsnztk ket. A narancssrga Focus ST t ajtval is remekl nz ki.
Nem titkolja a Focus ST sportos termszett az enterir sem. Egyedi szerelvnye a mszerfal tetejn elhelyezett hrmas mszeregysg, ami a turbnyomst, az olajnyomst s az olajhmrskletet mutatja. (J tudni, mikor lesz igazn harcra ksz a motor.) Az j mszerek, akrcsak a 260-ig sklzott kilomterra, a fordulatszmmr, a motorhmr s a benzinra, j grafikt s az enterir egyb elemeivel harmonizl, oplfny alumniumgyrt kaptak. A hrom selyemfny alumniumkllvel elltott, brbevonat kormnykerk karimjn a hvelykujjat megtmaszt mlyedsek javtjk a fogst. A kzps kllbe piros ST emblmt gravroztak. Brbevonat a matt alumnium vltgomb is, rajta a hat fokozat elhelyezkedst mutat vrs grafikval. Az alapfelszereltsgbe tartoznak a nagyszer oldaltartst ad, ezttal narancssrga bettes szvet Recaro sportlsek, melyeknl mg az llap dlsszge is llthat. Mindezek mellett csszsmentes alumnium pedlokat s fekete tetkrpitot, illetve A-oszlop bortst tallunk.
Knnyen s gyorsan fel lehet venni az idelis vezetsi pozcit a Focus ST-ben, a knyelmes elhelyezkeds biztostott, s minden a lehet legjobban kzre ll. Az lsek krbefogjk a testet, nagymretek, kagylstott kialaktsuk miatt nem "fekszik" bennk az ember. Valsznleg ezrt is bsges lbhely ll rendelkezsre a hts utasoknak, 180 centimternl magasabb felnttek is elfrnek egyms mgtt a Focus ST-ben. Pusztn a hts fejtr szks, 185 centimter magas ember feje mr srolja a plafont. A Focus ST mszerfala egybknt ugyanazt az rdes fekete, klnleges manyag bortst kapta, mint a tbbi j genercis Focus modell. Szmomra ez az anyag kemny s bartsgtalan, pedig ujjunkkal knnyen benyomhatjuk. Fordrl lvn sz, szokni kell az els s a hts ablaktrl vezrlst, viszont a rdi irnytsa a bal ujjbegyekkel a lehet legknyelmesebb. Van els szlvd fts is, a motorhztet pedig mg mindig kulccsal nyithat.
A Focus ST a kompakt ermodellek kztt kurizumnak szmt. No nem teljestmnye miatt, hiszen a kategriban vannak nla ersebbek is, hanem amiatt, hogy eggyel tbb hengere van, mint a tbbieknek. Ngy helyett t. Az ST-t kifejleszt Ford Team RS csapat a soros thengeres, Volvo-eredet turbmotort vette el s tuningolta fel az ST rszre. Knnytettk a lendkereket, direktebb tettk a gazpedl-fojtszelep kapcsolatot, j porlasztkat s ketts fggetlenl vltoz szelepvezrlst alkalmaztak, valamint tprogramoztk a motorelektronikt. A 2522 kbcentis turbmotor radsul mindssze 577 mm hossz, gy simn elfr a fronthajts Focus els kerekei kztt. Brav! A Focus ST gy nemcsak gynyr hangjval, hanem viselkedsvel is lenygz. A motor hegyen-vlgyn hozza a 6,8 msodperces gyorsulst s a 240 km/rs vgsebessget, de igazn nem ettl szerethet.
Turblyuk nlkli, lineris teljestmnyleadsa, alacsony fordulaton is j nyomatka, valamint stlusa miatt igazn meggyz. Az erforrsnak nagyon szp, thengeresekre jellemz mly, tiszta morg hangja van, de a Ford Team RS mg erre is rtett egy lapttal. A mrnkk egy gyes fogssal bevezettk a turbhangot az utastrbe, gy 4000-es fordulatszm fltt jl hallhat turbftyls kezddik. Ez elgg felhajszolja a pilta adrenalinszintjt, aki innentl kezdve csak szguldsra vgyik. A legjobb az, hogy a lelkest motorhang mell csendes utastr prosul.
A Focus ST mell mr csak kinzete miatt is odallnak a piros lmpnl - s tbbnyire csatt vesztenek. A gyorsuls az lsbe tapasztja az utasokat; a 225/40-es sportgumik jl viselik a megprbltatsokat (max. nyomatk 320 Nm). 4000-es fordulatszm fltt teljesedik ki a gyorsuls lmnye: a 4000-7000-es tartomnyban kzlekedni egyszerre mennyei s idegborzol az ST-vel. A hatfokozat vlt maga a tkly, komolyan mondom a legjobb japn szerkezetekkel egyenrang. A fokozatok kiosztsa, a kapcsolsi utak s erk mind optimlisak. A vltkar akadsmentesen, knnyen, tvedhetetlenl jr a kulisszban, rm vele a munka. Kitn az elektrohidraulikus szervokormny is, segtsgvel nagyon preczen irnythat a kocsi. A Focusok hresek kivl futmvkrl, az ST-j pedig rtelemszeren a legignyesebb.
A /40-es gumik ugyan rzss s kockzatoss teszik a budapesti kzlekedst, de j minsg ton rezni a komfortos s feszes bellts kztti idelis kompromisszumot. A rugkat, a lengscsillaptkat s a stabiliztorokat mindentt megerstettk, gy a Focus ST ersen ragaszkodik az aszfalthoz. Mindamellett a kasztni 25 mm-rel kzelebb kerlt a fldhz. A futmvel - klnsen a htsval - kapcsolatban is csak azt tudom mondani, mint a vlt esetben: tkletes. A Focus ST ugyan mutat nmi alulkormnyzottsgot, de ekkor is nagyon jindulat, knnyen korriglhat. A tapads rendkvl j. rezni a sok ves fejleszti tapasztalatot: mg kanyarban, bordkkal tarktott rossz ton is minimlis a kerekek elpattogsa. Emellett mg a karosszria merevsgnek nvelsre is fordtottak figyelmet. Hogy valami negatvumot is emltsek, a fordulkr nagyon nagy, 11,7 mter, a fkek pedig hajlamosak a tlmelegedsre s ilyenkor teljestmnyk is romlik.
Focus ST mr 6 995 000 forinttl kaphat, az tajts vltozat 7 195 000 forintba kerl. Az Electric Orange egyedi fnyezsrt 299 000 forintot krnek.
A Ford Focus ST a szeldebb, knyelmesebb, knnyebben vezethet, mindennapi munkba jrsra alkalmas kompakt ermodellek kz tartozik, nem annyira kihegyezett, mint pldul a 240 lers Opel Astra OPC. Nagyon dgsen nz ki (a felras, Electric narancs fnyezs ktelez ttel!), fantasztikus a motorja, a hangja s a futmve. Nemcsak Ford-hveknek ajnlott!
|