Hrek : Az Audi V12-es TDI-vel hajtott autval indul Le Mans-ban |
Az Audi V12-es TDI-vel hajtott autval indul Le Mans-ban
A jvre a Le Mans 24 rs viadalon indul Audi versenyaut, az R10-es a verseny trtnetnek els nyertes dzelmotoros jrmve lehet. Az Audi ezzel az ambicizus lpsvel be szeretn bizonytani, hogy a "halads technikja" nemcsak res szlogen, s meg szeretn flemlteni a konkurencit.
A vilg legersebb szemlyaut-dzele az Audi ltal jonnan kifejlesztett V12-es, 48 szelepes, common rail kzvetlen befecskendezses TDI, amely 5,5 literes lkettrfogatbl nyeri 650 lers aszfaltszaggat teljestmnyt s 1100 newtonmteres nyomatkt. A szervezk ltal elrt lgmennyisg-korltoz miatt ekkora a motor teljestmnye, amgy jval tbbre is kpes lenne. Az alumnium V12-es TDI motort 2 darab Garrett turbfeltlt llegezteti, s nmagban egy pratlan mrnki teljestmny. A dzelmotorok sajtsga az alacsony fordulatszmon leadott nagy nyomatk, s ehhez a verseny-Audi piltinak is hozz kell majd szokniuk. Nyomatk szempontjbl az idelis fordulatszm-tartomny ugyanis 3000 s 5000 kztt van. Azrt, hogy az Audi R10-es ne eresszen vastag koromfelht ki magbl, a mrnkk kt darab rszecskeszrt is beptettek a motorba. A benzines versenyautkkal ellenttben lngnyelvek sem trnek majd el a kipufogbl.
Az erforrshoz kermia kuplung, szekvencilis versenyvlt s viszko-mechanikus sperrdifferencil kapcsoldik; a bdletes nyomatk miatt a hajtslncot alaposan meg kellett ersteni. A 900 kg ssztmeg R10 prototpust sznszlas fkek lasstjk, a felnik mrete ell 13 x 18, htul 14,5 x 18 col. Az R10-es sznszlas monocoque karosszrijt az olasz Dallara kszti. Az aut sziluettje az tszrs Le Mans gyztes Audi R8-ra hasonlt, de a frontrsz lesebb, a htt pedig a dzelmotor megfelel htsnek rdekben thelyeztk.
Az R10 tengelytvja a testesebb motor miatt hosszabb, mint az R8-c volt.
Az Audi az R10 TDI-tl elssorban a hattvolsg nvekedst vrja, amely a 24 rs versenyen rtkes perceket takarthat meg. Az eld R8 a kzvetlen befecskendezses FSI V8-as motorjval pldul 14 krt tudott teljesteni egy tankkal a 13,6 kilomter hossz Sarthe-i plyn. A TDI nyilvn tbbet megy majd, azonban a Le Mans-i tvot a versenyzk 70 szzalkban padlgzzal teszik meg, ahol a klnbsg a benzin- s a dzelmotorok fogyasztsa kztt csekly.
Az Audi R10-es jv mrciusban, a sebringi 12 rs versenyen debtl, amely a jnius 17-i 24 rs Le Mans "elszobja". Mindamellett az R10-es az amerikai Le Mans szriban is rszt vesz, s ha jvre, els nekifutsra nem is nyeri meg a legfontosabb versenyeket, 2007-ben jult ervel indulhat neki. 2007-ben viszont mr nemcsak az Audi lesz az egyetlen dzelfronton, mert a Peugeot is ngyullads versenyautt indt.
Az R10 TDI versenyaut az Audi letben taln az eddigi legnagyobb kihvs. A mrnkknek radsul megbzhatv is kell tennik a dzelmotort. A cl az, hogy az R10 elrje az R8 megbzhatsgt, amelynek a motorja 77 versenyre kiterjed plyafutsa alatt nem hibsodott meg.
Az zemanyag
Az Audi kifejlesztette a vilg els olyan gzolajjal hajtott autjt, mely megnyerheti a hres Le Mans 24 rs autversenyt, de ehhez megfelel zemanyagra is szksge van. Az Audi Sport ezrt egyttmkdst kttt a Shell-el, aki a 2006-os verseny sorn Shell V-Power Diesel zemanyaggal ltja el a csapatot. Az zemanyag a legnagyobb kihvsnak lesz kitve, ahol az er, a motor teherbrsa s az zemanyag-takarkossg ltfontossg felttelei a gyzelemnek. A Shell V-Power Diesel gzolajjal hajtott Audi R10-es a vilg leggyorsabb benzines autival indul el a vilg legkemnyebbnek tartott autversenyn.
A Shell szmra a Le Mans-i verseny nem ismeretlen, mivel az elz vek versenyeit ural Audi R8-as autt a Shell ltta el kenanyaggal. Az ezt kvet idszakban a Shell kifejlesztette, s Eurpa-szerte piacra dobta a Shell V-Power Diesel zemanyagot, amelyet most 2006-ban az Audi Sport tesztel. E korszer zemanyagot gy fejlesztettk ki, hogy a dzelmotorok legjabb genercijhoz tartoz motorok folyamatosan nagyobb ert biztostsanak.
|