Hrek : BMW 535d: Business Class |
BMW 535d: Business Class
Ha kivteles knyelemben, els osztlyon akarunk replni, akkor Business Class jegyet vesznk a replgpre. Ugyanezt az lmnyt azonban mr felskategris autval is tlhetjk, feltve, ha a BMW 535d modelljben lnk.
Visszapillant
A BMW sosem ptett autiba gzolajos erforrsokat, egszen a nyolcvanas vekig. Ekkor fordult nagyot a vilg, s a munkagpes, teherauts szerepkr utn - de inkbb mellett - a szemlyautkban is kezdtek elterjedni a dzelek. A mncheniek addigra mr kialakult sportos arculata azonban szges ellenttet kpezett a kormos, fekete fstt ereget zajos lomhasgokkal, gy ms vlasztsuk nem lvn, j utakra lptek a fejlesztsben. A mai sport dzelekig hossz s rgs volt ez az t, de egy magyar mrnk, Dr. Anisits Ferenc kitart fradozsa az ngyullads motorok tern is cscsra jutatta a BMW-t.
Ha kicsit jtszunk a szmokkal, rletes fejldst tapasztalhatunk. A debtl dzel BMW, az 524td tekintlyes 115 lert tudott felmutatni 1984-ben, ksznheten az akkor els zben alkalmazott DDE (Digital Diesel Electronic) technolginak. A cpaorr limuzin keresztben-hosszban vert minden ms konkurenst, gy nem csoda, hogy hossz ideig ezt az erforrst csiszolgatta a gyr, de Dr. Anisits s csapata ksbb mindig elhzott valamit a bvszdobozbl. Jtt a nagy V8-as blokk, azutn 24 rs versenyt nyertek a Nrburgringen, majd taroltak a ngyhengeres kis dzelek is, s tbbek kztt most itt az 535d, amely nemes egyszersggel a vilg egyik legjobb dzelautja.
Viszlt, M5!
A kilencvenes vek elejn valahogy gy fogalmazott a gyri prospektus az akkori M5-rl: "A sportossg tkletes megtestestje, rszben manufakturlisan, egyedileg ptett klnlegessg, amely lemezei alatt szntiszta versenytechnikt rejt..." A 315 lers limuzin valban kurizumnak szmtott, 0-rl 100-ig tart 6,3 msodperces gyorsulsval nem sok ngyajts kelhetett versenyre, vgsebessgt pedig mr akkor elektronika korltozta 250 km/rra. Igen m, de most, alig egy vtizeddel ksbb szinte ugyanezeket a menetteljestmnyeket koprozza egy olyan BMW, amely nem manufakturlisan plt, amely nem a versenyplyrl rkezett, s amelyen nem csillog sehol a hres M bet! Radsnak pedig itt a szentsgtrs: automatavlts s dzel! Remlem, valamennyire sikerlt rzkeltetnem, mit is tud az 535d, milyen risi kihvssal birkzott meg a fejlesztgrda, s mirt istentjk mi tesztelk ezt a kocsit.
Gumikerekes mozdony
Az 535d jells ellenre a motor ugyanaz a soros hathengeres, hromliteres common-rail turbdzel, amely a 330-530-730 modellekben is dolgozik, csupn itt annyi a klnbsg, hogy nem egy, hanem kt turb nyomja a szuflt. Alacsony fordulaton a kisebbik feltlt dolgozik, 2500-as fordulatig mindkett, majd 2500 felett mr csak a nagyobbik turb felel a tltnyomsrt, amely akr 1,8 bar is lehet. Ebbl a gyakorlatban annyit rezni, hogy az indulskori enyhe megtorpanst leszmtva a BMW-t mindig sztveti az er, brmikor lp oda az ember, a sebessgmr mutatja azonnal s durvn megldul, fel-felvillan a kiprgsgtl lmpja, a klvilg kpe pedig gy fest, mintha trkk kz ltt gygolyn lnnk. 272 ler s irdatlan, 560 newtonmter forgatnyomatk leadsra kpes a motor, s ebbl a nyomatkbl 500 newtonmter mr 1500-as fordulat krnykn rendelkezsre ll. A hatfokozat automatavltn rendre vitatkozik a szakma, sokak szerint jobb lenne egy igazi, BMW-szint kzi kapcsols szerkezet, n azonban kitartok amellett, hogy kzel hszmillis, minden fldi jval felszerelt cirklban ne kelljen mr kapcsolgatnom. Val igaz, D-ben nha totojzik a vlt, de kzi zemmdban jobb a helyzet, s dinamikus viselkedse ellenre az 535d nem sportkocsi - annak ott a jelenkori V10-es M5.
M-Ss
A hetessel bevezetett utastr kialakts az tsn is visszakszn, amire fots bartom mondta azt, hogy olyan, mint a klasszikus mesben az l-srkny, amit a gonosz Torzonborz kirly alkotott: nem az igazi. Neki hinyzik a rgi ts intim, sportosan vezetkzpont utastere, szerinte sok az olcs manyag, bonyolult az iDrive, annyiflekppen llthat az ls, hogy lehetetlen eltallni a knyelmes pozcit, s nincs elg hely a kacatoknak. Ez utbbi megllaptssal mondjuk egyetrtettem, de nekem nem volt ennyi bajom a belvilggal. Sikerlt belltanom az lst, lveztem, amikor ki- s beszllsnl a lgprnk leengedtek, vagy felfjdtak, s valsznleg a hiba bennem van, de egsz jl boldogulok az iDrive kezelsvel, annak ellenre is, hogy kifejezetten n sem szeretem. Az sszeszerelsi minsg hozta a kk-fehrektl elvrt sznvonalat, sri csend uralkodik menetkzben, zrejeknek nyoma sincs, br Budapest kivl tjain elfordult, hogy nagyobb gdrbe zkkentem, s ilyenkor mindig koppant valami a mszerfalban.
A teszt vgre sikerlt a totl feketesget is megszoknom, de ez rtkelsi szempontbl nem mrvad, hiszen a sajt kocsijt mindenki olyan sznben rendeli, amilyenben csak akarja. A manyag kilincs valban nem szp, ugyanakkor zsenilis tlet a kzifkkar fl hzhat, brrel burkolt knykl, amely a kar behzsval nem trik le, hanem szpen s automatikusan visszamegy a helyre. A 645Ci Cabrio utn itt is tetszett a felras LOGIC7 hifi, a kzponti kpernyn nagyon jl ttekinthet a rdiadk kijelzse, a CD pedig tovbbra is utlja a msolt lemezeket.
Feketn-fehren
Kevs autrl nem vezetek tesztnaplt, de az egyik ppen az 535d volt. Feleslegesnek reztem a firklst, mert ha megtehetnm, hogy holnap szalonbl vsroljak autt, akkor ilyet vennk - mg akkor is, ha nem tkletes. Ami biztos, hogy nyomban ledoblnm rla a 18 colos felniket a defektmentes gumikkal, mert hiba a j futm, a zsinron vezetett egyenesfuts, a szuper fk, ha llandan rz a kasztni. Mrpedig finoman, diszkrten, de rz, s ez idegestett. Sokig nem tudtam a magyarzatot, mert nem figyeltem a gumik oldalfaln a jelzst, aztn olvastam egy kollga cikkt ezekrl az abroncsokrl, s nyomban homlokon vgtam magam: Heurka, ht persze, megvan!
 |
Kpgalria itt! | | Nem rtam a fogyasztst, mert rendre 9,5-10,5 literes tlagot rt a szmtgp, s a tankolsnl utnaszmolva stimmelt is a tbbnyire vrosban elrt eredmny, gy nmi autplys kalanddal megfszerezve elgedett voltam a 8,7 literes tlaggal - ilyen ers motortl ez rhej. Tetszett az aktv kormnym, fleg parkolsnl hasznos segtsg, hogy nem kell feleslegesen tekergetni az amgy nagyon j fogs sportvolnt, a belthatatlan karosszrit pedig ell-htul vigyz szemmel figyeli a parkol radar. A HUD (Head Up Display) kijelzje akrcsak a 6-osban, nekem itt is lthatatlan volt, 173 centim ellenre szeretek mlyebben lni, gy mindig nyjtzkodnom kellett, ha ltni akartam az adatokat - inkbb kikapcsoltam.
Vgezetl szndkosan nem rtam magrl az aut formjrl, egyrszt, mert nekem tetszik, plne gy feketben, krm helyett magas fny Shadow Line felletekkel, msrszt mostanban sportt lett szidni Chris Bangle munkit, s ebben nem akarok partner lenni. Ami tny: az 5-s BMW kategrijnak egyni karakterrel br kpviselje, magas szint mszaki tartalommal, knyelmes utastrrel, s az 535d esetben a vilg egyik legjobb dzelmotorjval. Aki nem hiszi, jrjon utna!
|