Hrek : Csodlatos j gombok |
Csodlatos j gombok
Uah -yihh-azta&@# -- aztabds&@#. Ennyi marad a tvmsor-ksztsen edzett, mrtkletesnek sznt szkincsbl az j M5 hlyegyerek-zemmdjnak els padlgztl.
Furcsa emberek vezetik manapsg a modern nagyvllalatokat. Temrdek pnzk van, tudjk, mit akarnak maguktl s a vilgtl maguk krl, nem akarnak ordtva felvgni a javaikkal, s van egy mindennl elbbre val szenvedlyk: gombokat akarnak nyomkodni. Mindig. Palmtopon, laptopon, desktopon, szk topon, alkalmazottakon, golft markolatn, lzerpisztolyon, M5-n.
Elg fiatalok ahhoz, hogy letk fogkony szakaszban megfertzze ket a 007, a Kk Villm, a Vasmadarak meg a Hallos iramban, s mocskos jjeli fantzilsaikban klnbz kilezett helyzetekben kapcsolkat pcklnek t s funkcikat aktivlnak, amiktl szguldani, felrobbantani, vilgmenteni lehet. Nesztek, board memberek technofiljei, t lucskostn kvnatos gomb: M, Power, EDC, DSC s mg egy, amire nem sikerlt betszt kitallni, ezrt kis piktogram van rajta.
Aki nem brja tovbb, annak ajnlok mg egy gombot: Page Down, s rgtn kiderl, mire van a fenti t. A trelmesebbje tartson ki, elbb nzzk meg, mibe lnk be.
Az M5 formja alighanem tananyag lesz. Kpzeljk el, hogy Gyurcsny Ferenc szoknyt, ktnyt s sportcipt hz, kopoltyt s cpauszonyt nveszt, s msnapra az egsz orszg szegfvel a gomblyukban sorakozik fel mgtte. Az M5 nagyjbl ennyiben klnbzik a kzvlemnyt megoszt formj sima 5-s BMW-tl; felnik, gumik, szoknyk, kopolty, kipufogvg. s mg az tst a lakossg j fele klsre mg szokn egy kicsit, az M5-t jult tisztelettel nzte mindenki.
Megtrm az ellenvlemnyt, de n bszkn bellok a sorba, szerintem gy tkletes, ahogy van. Gynyr felnik mgtt akkora fktrcsk, hogy a sajttjkoztatn piedesztlra emelt, kiszerelt alkatrszrl azt hittem, a hats kedvrt ktszeres nagysg makett. De nem. Kis krbeszoknya, ngy ordas kipufogvg, slussz. Szp aut. Nem okvetlenl szp nmet aut, de szp aut.
 Head-Up Display Bell gyakorlatilag sima 5-s, sportlssel, M-gombbal, M-vltval. , s vletlenl egy vadszgpes extrval: a fontos mszerek digitlis kpt a Head-Up Display elnk vetti, ltszlag az aut orrnak vonalba, ki a semmibe, a szlvdn t. Nehogy t kelljen fkuszlnunk a kzeli mszerfalra, mikzben pp 268-cal utazunk, ami az elektronikusan limitlt vgsebessg. Igen, lltlag knyelmesen megfutn a hromszzat.
Amikor a mncheni reptrrl a tesztplyra menet elszr kzlekedtem vele, nagyon gonosz s csaldott cikk krvonalazdott bennem. A sajtanyag hnapok ta ismert. Az M rszleg vgre teljesen nllan pthetett utcai motort. Kilencven fokos hengerszg V10, 8250-et(!) forg motor, 5 liter, 507 ler, 520 Nm. Ez egyrtelm zenet: nem szmhborzunk a Mercivel. Nem tesznk r turbt, kompresszort a szmok kedvrt, nyers vasbl ptnk prgs sportmotort egy igazi sportlimuzinba.
Erre mi trtnik: halk, semmilyen alapjrat. Elindulunk, knyelmes futm, magtl s lassan, kiss blogatsan kapcsolgat automatavlt, nagyon ers motor. Semmi klns. Igazi berszedn, mint az ers Mercedesek, csak kicsit kifinomulatlanabb. Nem hajszolom, sokan lnk benne, szpen utazunk a tesztplya fel. Erre tkletes. J benne lenni, munka kzben szpen szl, kulturlt, langyos. Nem szeretem.
Megrkeznk az ismerkedsi helynek sznt katonai reptrre. Ismerkedni van mivel, ezrt kapunk egy alapos eligaztst. Figyelem: - Alapllapotban be kell rnnk rongyos ngyszz lervel. A Power gomb megnyomsra kapunk mg szzegynhnyat s lnkebb gzreakcit. - Alapllapotban a futm knyelmesen sportos. Az EDC gomb megnyomsra kemnyedik. Ismtelt megnyomsra tovbb kemnyedik. - Alapllapotban be van kapcsolva a menetstabilizl elektronika. A DSC gombbal kikapcsolhat, s van egy kztes (M-Dynamic) mdja, melyben aktv, de tbb csszst enged. - Alapllapotban lassan, hamar s knyelmesen vlt a vlt. Automata zemmdban 5, kzzel kapcsolva 6 klnbz, egyre sportosabb vltprogram kzl vlaszthatunk a piktogramos gombbal. - Mivel ezt gyse tudjtok elsre megjegyezni, a kormnyon van egy M-gomb, amire automatikusan rprogramoztuk a nagy teljestmnyt, a kzepesen sportos futmvet s a majdnem leggyorsabb kzi vltprogramot. - Mulassatok jl!
 Bendzsi, az operatr Megynk egy krt Bendzsivel, az operatrrel az oldalamon. A nemjjt, azrt rettenetesen ers aut ez, akrhogy is nzzk. Szrny kemnyen kanyarodik. Na, nzzk azt az M-gombot. Ahogy benyomom s padlgzt adok, eszembe jut az ilyesmit rhell anym. Ahogy gzfrccsel visszarg a vlt 5 fokozatot, ki is mondom, s valsznleg Bendzsi is ilyesmire gondolhatott, mert is kimondja. Azt mondjuk mindketten: anym.
Hetesbl (bizony, htsebessges a vlt) kettesbe vltott vissza hetven krl, s letpte a fejnket, beverte az orrunkat a kamerval, felvlttt, legette a mintt a gumirl s megclozta npnk blcsjt, a Szriuszt. Egyetlen huncut gombnyomstl ronda, rhes llatt alakult, knyelmetlen, pokoli ers, irgalmatlan sportautv.
Reflexbl 5000 krnykn a vlt fel nyltam, de eszembe jutott, hogy mg htra van a java. Magas fordulaton a V10 hihetetlenl szl, fleg kvlrl. s micsoda csveken t: egyenl hosszsg, gynyren hajltott lemlk, hengersoronknt teljesen fggetlen kipufogcsvek rozsdamentes aclbl az utols centimterig. Rettenetesen megy, eskszm.
A reptr hts rsze szlalomplya. Ezen hromszor kell thajtani, elektronikval, sportos elektronikval s anlkl. A DSC bekapcsolva hlyebiztos, a kocsit aputl elcsakliz tinisrcokra szabott, kr, hogy k rgtn ki fogjk kapcsolni. Latyakban azrt jl fog jnni, csoda, hogy tszz lval egyltaln lehet normlisan autzni ilyenkor. mbr n titkon azt hiszem, nem lehet, de ez szemlyes rosszindulat.
A flagresszv belltsban valban tbbet enged, de itt is nagyon vigyz rnk, megforogni nem fogunk vele, hiba az 520 Nm a kt hts kerken, meg az nzr, Torsen-jelleg M-differencil. Hanem viszont kikapcsolt DSC-vel, gy bizony lesz prgs-forgs. Aki nem retteg egy ktszobs rzsadombi laks rnak fstls keresztbe-kasul csapatstl, s tudja, hogy kell az ilyet csinlni, az hihetetlenl mulathat vele.
A szlalomplya a DSC, a fut- s kormnym tesztje, de a vltrl is szolgltat rdekes tapasztalatot. Mgpedig azt, hogy a kormny mg helyezett vltflek ilyenkor hasznlhatatlanok, mert egytt forognak a volnnal, s fogalmunk se lesz, hogy melyik hol van ppen. Elvileg persze kanyarban amgy sem vltunk, de a mindennapi let gyakorta mst mutat, mert azt nem versenyplyn ljk. Tessk tszokni a hagyomnyos, kzps vltkarra.
Ezt elre pccentve vissza, htrahzva felvltunk. A fleknl a bal a vissza-, a jobb a felkapcsols. A teljesen automataknt is hasznlhat szekvencilis vlthoz nincs kuplungpedl, s a BMW eskszik, hogy pr tized msodperc alatt minden vlts vget r. Hagyomnyos kzi vlt nincs s nem is lesz. A vlthzon bell ugyanis a fokozatok fogaskerekeinek elhelyezst a maximlis teherbrshoz igaztottk, gy olyan hlye kioszts alakult ki, amit kzzel kptelensg lenne kapcsolgatni.
A szlalomozs utn visszatrtnk a kifut elejre. A BMW a vilgrt sem szeretne a Tesco parkoljban gumifstl streetracerekkel azonosulni, de a vevkr pszichoanalzise szerint a tehets dntshozk is szeretnek nha gusztustalanul indulni a krti lmptl. Erre van az SMG vlt Launch Control, azaz rajtautomatika, becenevn hlyegyerek-zemmdja.
A folyamat gy fest: Power gomb, vlt kzi mdba, DSC kikapcs, vltprogram legeslegsportosabb llsba. Vltkart elre tol, ott tart. Padlgz. Fordulat stabil ngyezren. Vlt elenged. Forgatsunknak ez a jelenete sosem mehet majd adsba, a rajt utni msodperceket vgigvistottuk s kromkodtuk. Uah-yihh-azta&@#--aztabds#&@. Ennyi maradt a mrtkletesnek sznt szkincsbl.
Az M5 ordtva nekiugrik a prznak, s ugatva, a gyjtst meg-megszaktva, tombolva rohan elre, hogy aztn olyan durvn vltson 8000 krl, hogy rgtn siktani kell tle, s ezt csinlja knyrtelen alapossggal 268-ig. Mire kimondtam, hogy risten, mr szz, addigra pont szztvennel mentnk. 0-100: 4,7s.
100-0: 36 mter, meg is ll, 1,3 g-vel lassulva, azaz testslyunk 130%-t akasztva a biztonsgi vre. Ennek dacra a fkeket szerettem a legkevsb az M5-ben. A Hetessel kzs ktdugattys els s egydugattys hts nyergekben semmi egzotikus nincs, s br irgalmatlanul harapjk a 37,4 centis trcskat, boldogabb lettem volna egy kevsb szervzott, nyersebb, finomabban adagolhat pedllal. Tudom, tudom, rohadjak meg. Ht igen.
s vgl futm. A standard 5-s BMW-hez kpest mindent talaktottak, mg a padl is ms, hogy elfrjen a kipufog s a kerk, megerstettk a hts segdkeret bektsi pontjt, hogy a nyomatk s a gyilkols ne tpje le az egszet, minden csatolelem merevebbre/kemnyebbre cserldtt. Az eredmny egy kivlan vezethet 1830 kils behemt, ami 1g felett kanyarodik. Aki nem rti, az is tisztelje.
A reptr utn megtettnk tbb szz kzti kilomtert az M5-ben, ami a kemny ismerkeds utn, a rendszereket ismerve igazi istenadta mulatsg volt. Nagyon nehz megrteni, miknt frhet meg kt ennyire eltr karakter (s 106 kztes llapot az egyesvel, fggetlenl szablyozhat elemekkel, azaz 3 futm-, 6 vlt-, 2 motor, 3 DSC-bellts, 3*6*2*3=108) egyetlen autban.
A vlt automata zemmdjt meg lehet szokni, kis gzelvttel elsimul, s klnben is sztnsen kzzel akar vltani benne az ember. A rugzs alapllsban tkletes, a rzs extra fokozatok sose hinyoztak, a motor egetveren nagyszer, a hibernlt alvstl a tombol elmebajig mindenre alkalmas aut ritka s csodlatos termk.
Jjjn a knos rsze: mire hallosan szerelmesek lettnk az M5-be, csendes lldogls kzben ktszer is simn lellt a motor. A szmtgp minden egyes rajtprogramos induls utn kuplungtlhevlst jelzett, hiba volt egy dlelttje kihlni. A tesztt vgre az elektronika szerint elromlott a vlt, amibl mi semmit se vettnk szre, tkletesen mkdtt. Mindezt persze 6000 kilomter klnsen kegyetlen knzs utn, de gy se volt j ltni. Az tlagfogyasztsunk 24 liter lett.
Szintn jpofa, hogy az lmnyre ptett autba mi nem kerlt bele az 5-s sorozat innovatv, nha felras extri kzl: nincs vltoz tttel aktv kormnym, nincs Dynamic Drive aktv futm, nincsenek merev fal defekttr gumik. s a vezetshez szksges egyetlen paramtert sem kell az I-Drive kzponti konzoljn bnzva kapcsolgatni. Ha ugyanis az igazi sportautsgra hajtunk, akkor ezek nem illenek a kpbe.
Akrhogy is, termszetesen temrdek kztrvnyes bncselekmny elkvetst alaposan megfontolnm egy M5 birtoklsrt. A gombok nem izgatnak fel, de a skla kt vgn ll ktfle aut nagyon is. A 400 lovas, knyelmes felesg-zemmd biztonsgosabb s pihentetbb, az 500 lovas, gumifsts domina-ribanc-zemmd kjesebb s gyilkosabb. Termszetesen a ribancba szerettem bele, flig. Nem furcsa, hogy mindig ez a vge?
|