Hírek : Újabb Bugatti-gyilkos |
Újabb Bugatti-gyilkos
Az amerikai SSC Aero Ultimate simán megelőzné a Concorde-ot a kifutópályán, maximális sebessége ugyanis 439 km/óra!
Az utoljára 2003 októberében repült szuperszonikus Concorde repülőgép felszállási sebessége 360 km/óra volt, amit az amerikai Shelby Super Cars (SSC) Aero Ultimate névre keresztelt szuperjárgánya ma könnyedén túlszárnyal. Az Amerikai Egyesült Államok és egyben a világ leggyorsabb autója a Langley-ben található szélcsatornában végzett mérések alapján képes elérni ugyanis a 439 km/órás álomsebességet, megelőzve az eddigi csúcstartót, a Saleen S7 Twin Turbo-t (418 km/h).
A spártai kivitelű Ultimate Aeroból mindössze két tucatot készít a Shelby Super Cars (a cég semmilyen módon nem köthető Carroll Shelbyhez), de az "igényesebb" vevőkör számára egy gyengébb, légkondival és DVD-vel felszerelt változatot is kínál. A járgányok közös jellemzője a középmotor és hátsókerék-hajtás, az acél váz szénszál-kompozit karosszériával, a 42/58 arányú súlyelosztás, a hátsó diffúzor, a 3-részes alumínium kerekek, a fogasléces szervokormány, valamint a 355 mm-es féktárcsák hatdugattyús féknyergekkel. Az Aero és az Aero Ultimate is 4470 mm hosszú, 2082 mm széles, 1092 mm magas, tengelytávjuk pedig 2667 mm-es.
Kezdjük az Aero-val, ami 787 lóerős teljesítményével már a világ legerősebb autói közé tartozik. 6,2 literes, alumínium blokkos és hengerfejes V8-as hajtóműve 996 Nm-rel sanyargatja a hátsó tengelyt (5800 ford./percnél), ami a motorra épített kompresszor érdeme is. Külön érdekesség, hogy a 787 lóerős maximális teljesítmény 92-es oktánszámú benzinnel is garantált. Az Aero 2,94 másodperc alatt gyorsul fel 96 km/órára, az egynegyed mérföldes távot 10,98 másodperc alatt teljesíti, a 0-160-0 km/órás tesztet pedig 11,66 másodperc alatt tudja le, ami igen figyelemreméltó (a világcsúcs az Ultima GTR-hez fűződik, időeredménye 9,8 mp).
Az 1292 kilogramm önsúlyú sportkocsira előre 245/45 YR 18, hátulra pedig 345/30 YR 19 méretű gumihengereket szerelnek. Az autó szabadmagassága 10 centiméter, de az utastérből a kocsi eleje szükség szerint tovább emelhető. Az Aero a kényelmesebb, mindennapi használatra alkalmasabb modell, hiszen építettek bele légkondicionáló berendezést, elektromos ablakokat és tükröket, navigációs rendszert, 10 hangszórós prémium CD/DVD hifit és tolatókamerát.
Az Ultimate Aero spártai kivitele miatt már inkább versenypályán való használatra alkalmas. A pilóta mögé beépített, 6,2-ről 6,3 literesre felfúrt V8-as 6950-es főtengelyfordulatnál 1046 lóerőt, 6200-as fordulatszámnál pedig nem kevesebb, mint 1111 Nm nyomatékot présel ki magából (104-es oktánszámú versenybenzinnel). Ez elméletben 439 km/órás végsebességre elegendő. Az SSC Aero Ultimate-et a Forbes.com az Amerikai Egyesült Államok leggyorsabb autójának választotta, de 418-439 km/órás végsebessége alapján egyben a világ leggyorsabb autója is. Ezt az eredményt egy szélcsatorna teszt hozta, a gyakorlatban még senki sem hajtott ekkora sebességgel ezzel az autóval. Annyi biztos, hogy az Aero a Pocono Nascar versenypályán 336 km/órás sebességgel rótta a köröket, és a rangos amerikai magazin, a Road & Track szlalompályáján az Aero Ultimate 73,1 mérföld/órás, azaz 117 km/órás átlagsebességgel ment végig, ami abszolút rekord, még a Ferrari Enzo eredményénél is jobb. Az Aero Ultimate önsúlya amúgy mindössze 1197 kg, 31,3 méteren fékez le 100 km/órás sebességről, speciális HRE felniken elöl 235/35 YR 19, hátul 335/30 YR 20-as gumikat visel. Alapára 654 500 dollár, ami meg sem közelíti a Bugatti Veyron 1 millió eurós vételárát.
|