Versenyre KÉSZ
2006.06.01. 21:42
BMW-építőkockákból felépített, darabokra tuningolt raliautó. Igazi ötlettár minden tuningőrültnek, aki maga építi a vasát. Persze a tuner hallgatag, úgy kellett kihúzni belőle a titkait, és mikor elmond valamit, akkor is árnyal. Mindegy, az építőelvek is sokat mondanak!
Mit tehetsz, ha szereted a BMW-ket, de nincs pénzed M3-ra. Építhetsz egy M3-ütő E30- ast. És azért E30-ast mert ez elég kicsi és könnyű kaszni, miközben irdatlan nehéz és terebélyes soros hatos vagy akár V8-as motor is elfér az orrában. De maradjunk a soros hatosnál, mert a BMW két évig gyártotta az eta motorokat, amelynél jobb tuningalapot nehezen képzelhetnek el a motortuningoló mesterek. Kosztolányi Imre is ezt az utat járta, mikor 2003–2004 fordulóján megépítette versenyautóját. Alaposan lekönnyítette a kasznit, minden felesleges kárpitot kidobott belőle, kibelezte az ajtókat, a szélvédőn kívül az összes ablak polikarbonát, a felesleges lemezrészeket kivágta, igaz, itt-ott meg is erősítette a karosszériát. A végeredmény 1070 kg indulótömeg. Mindehhez ott van az ördögi hajtás, amelynek az alapja az eta motor. Lerepült róla a gyári hengerfej, megkapta a 325i kopfját, valamint a dugattyúit és a szívósorát. Persze az i-hengerfej csatornáit is bővítették és polírozták, valamint Szuromi vezérműtengelyt kapott. A szívócsőről lerepült a szűkös gyári fojtószelep, helyét az E39 540i V8 fojtószelepe vette át (70 mm átmérőjű torokkal). Persze ez még nagyon kevés a működéshez: maga Szuromi István programozta az angol versenykomputert. A kipufogó sem eredeti, a leömlő hengerenkénti, a rendszer 2×55 mm-es csövön öblöget. A motor az utolsó mérésen 242 lóerőt mutatott, a kocsi gyorsulása százra hat másodperc alatti. Persze a váltó egyedi, amelyet egy E36 M3 házba építettek, a lendkerék könnyített E34-es, a kuplungszerkezet E36 M3, a tárcsa hatágú szinter. A diffi 75 százalékos önzáró 140 N előfeszítéssel – így gyorsabban zár. Ide fék is kell. Versenykövetelmény a hidraulikus kézi, de ez csak a kezdet. Elöl E46-osból származó 300 mm-es tárcsákat fognak a 60 mm-es dugóval szerelt nyergek, hátul 302 mm-esek a tárcsák. A főfékhenger E34-esből jött. A fékerő kolosszális. A futómű elöl-hátul állítható magasságú és csillapítású, valamint hátul is gólyalábas – Katona Gábor gyártotta Dömsödön. Szilent sehol nincs. Elöl az E36-os csonkállványa szolgál, hátul M3-asé a futómű. A kormánymű is a direktebb E36-osé. És ez még nem minden, csak elfogyott a hely. Az autót élőben az RTE-futamokon láthatjátok.
 
|