Hírek : Svájci, de nem óra! |
Svájci, de nem óra!
Svájc nem az autóiparáról híres, René Beck mégis idestova 20 éve van a szakmában, és számára ott kezdődik az autótervezés, ahol mások feladják a lehetetlennek tűnő kihívásokat. A 650 lóerős Beck LM 800 prototípus holnap estig még élőben látható a bécsi Luxus Motor Show kiállításon, aztán ki tudja, mi lesz a sorsa.
Egy éve a Bader Al Roudhan névhez még szinte senki nem tudott arcot társítani Magyarországon. A dúsgazdag, egyben autóbolond kuvaiti fiatalember titokzatos módon tűnt fel az egyik kereskedelmi csatorna bulvárműsorában: amikor országnak-világnak megmutatta néhány különleges és méregdrága sportkocsiját, személyét úgy fedte homály, hogy csak a kezét engedte lefilmezni vezetés közben, az arcát nem. Aztán a mesterséges védőburok menthetetlenül kipukkadt, Bader úr lénye szép fokozatosan bevonult a köztudatba, miután négykerekű kedvenceivel megjelent különféle nyilvános rendezvényeken, és az utca embereinek is hamar leesett, vajon ki lehet az a színes bőrű férfi, aki magyar rendszámos Ferrari Enzóval, netán Pagani Zondával szeli át a várost. A tavaly Budapesten rendezett Luxusautó Show után idén Bécs adott otthont a Bader Al Roudhan által szervezett Luxus Motor Show kiállításnak, amelynek egyetlen világpremierje a Beck LM 800 volt.
A Berne Beck Engineering & Composits GmbH ideális helyen, Svájcban székel. Az elsősorban bankjairól és órásiparáról híres ország megfelelő táptalajjal képes szolgálni az autós manufaktúráknak is, lévén eme parányi cégeknél ugyanúgy nem a kommersz dömpingáruk körül forog a világ, mint például az órás Delbana, Patek Philippe, Waltham vagy az újdonsült Romain Jerome márkák esetében. Az LM 800 színtiszta csúcstechnológia, olyan csillagászati áron mért anyagokból alkotva, mint alumínium, titán, magnézium és kevlár. A szerkezeti felépítés a versenyautókat másolja, és a karosszéria tervezésénél is a kedvező légellenállás kapta az elsőbbséget az esztétikával szemben. Szépnek semmiképpen sem mondható a fehér autó, de nem is azért született, hogy Concours d'Elegance díjakat nyerjenek vele.
A high-tech Beck LM 800 klasszikus recept szerint épült, azaz könnyű felépítménnyel, erős motorral, tökéletes súlyelosztással, így a sportautózás maximális élvezetét nyújtja. A 4,2 literes V8-as motor turbófeltöltő segítségével présel ki magából 650 lóerőt, de ez sem nem az alsó, se nem a felső határ. A tervező cég 550 és 1000 lóerő közötti teljesítményértékeket közöl, összesen négy lépcsőben, és akinek déja-vu érzése van a motorral kapcsolatban, annak valóban nem csal az emlékezete. Az Orca C113 is René Beck alkotása volt 2002-ben, illetve továbbfejlesztve 2003-ban, és úgy látszik, a svájci mester kedveli ezt a turbós V8 konfigurációt. Az LM 800-as típussal kapcsolatban nem közöltek konkrét sebességindexeket, de viszonyításul szolgálhat az Orca 360 km/órás csúcssebessége, amelyet szintén 650 lovas (900 Nm) motorra adtak ki. A sebességváltó hétfokozatú, de nem valószínű, hogy éppen ez a számjegy indokolja az ugyancsak 7-essel kezdődő alapárat, amely minimálisan 750 ezer svájci frankot fog jelenteni, ha a csekély példányszámú szériagyártás beindul.
|