Versenyláz!
2006.06.01. 21:38
Ha valaki Sanyival az autójáról beszél, nem kell hozzá öt perc, hogy kiderüljön: ő egy megszállott. Nem azérttart autót, hogy azzal A-ból B-be elkocsikázzon, számára a sebesség, a gyorsulás, az élmény az elsődleges.
Mindig is a gyors autókat kedvelte főhősünk. Olyan különlegességeket birtokolt már, mint E30-as M3-as, amelyben az Alpina B7 Turbo motorja volt. 330 lóerő, 500 Nm, mindez 1200 kg-os tömeg mellé. Még harmadikban is lazán lehetett driftelni vele, de nehezen autózható modell volt. Jelenlegi autója 1997-es BMW 528i, amely kevésnek bizonyult Sanyi számára, így hamarosan a tuningon kezdte törni a fejét. Az autó átalakítását másodpercekben mérte, no nem az elkészítés idejét, hanem hogy mennyit javult az autó körönként a Hungaroringen. Nem próbálta a 2,8- as motort tuningolni, inkább egy 4,0 literes V8-ast szerzett be. Hiába létezett gyárilag is 540i, a beépítésnél akadt probléma. Rövidebb kardán kellett, amelyet az eredetiből alakítottak át. Később az autó letiltott 200 km/óra felett, mert a 28-as motor CAN-buszon, a 40-es viszont vezetéken közvetíti a sebességjelet. Miután ezt sikerült megoldani, megtörtént a várt baj. A diffi nem bírta a terhelést. Így került az autóba az 525d diffije, amelynek az áttétele is rövidebb. Sanyi nagy szívfájdalma, hogy nincs sperdifi az ötöshöz, egyedül az M5-ben. "De nincs nagy baj, mert a jelenlegi csak átmeneti állapot, az autóba egy M5-ös motorja és hajtáslánca kerül hamarosan" – taglalta terveit találkozásunkkor. "Versenyzőnk" addig sem elégedett meg a 286 lóerővel. Kiszerelték a légszűrőházat és a hozzá tartozó szívócsöveket, helyükre karbonból készült airbox került. Ezt közvetlen levegővel táplálják, bemenete a ködlámpafészek helyén kialakított nyílás. Ebből mindjárt kettőt csináltak, mert az M5-ösbe hengersoronként van egy-egy szívórendszer. Most a második nyíláson beáramló levegőt az olajhűtőhöz vezették. Hasonló megoldást alkalmaznak a generátor hűtésére is. "A klíma csak fölösleges súly, azt rögtön kidobtuk" – mesélt az átalakításról Sanyi. Ezzel sikerült a ringen is javulást elérni. Átdolgozták a kipufogóoldalt is. Miután a leömlők gyárilag is szépen elnyújtott rozsdamenetes csövekből készültek, mögöttük kellett változtatni. Az 5,0 literes V12-es motorról származnak a katalizátorok, amelyek után két 60-as cső fut hátra a nyitott Remus dobhoz. A motorvezérlést is átfésülték, így a teljesítmény 310 lóerő. Az autó 6 mp alatt éri el a 100 km/órát, végsebessége 275 km/óra. Miután Sanyi kanyarodni is szeret, a fékrendszert és a futóművet is átalakította. Elöl-hátul az M5-ös fékrendszerét találjuk 305 illetve 300 mm átmérőjű tárcsákkal, négy- és kétdugattyús nyergekkel. Fémszövésűre cserélték a fékcsöveket és Motul versenyfékfolyadékkal töltötték fel a rendszert. A kerékagyakat is cserélni kellett, ami jó, mert az M GmbH az M5-ösön alumíniumból készítette ezeket, amellyel így csökkent a rugózatlan tömeg. A nagy fékek miatt viszont 18-asnál kisebb felni nem fér a kocsira. De nem baj, nyáron a klasszikus Alpina tárcsákon 245/40 R 19 méretű abroncsok feszítenek. Az igazán jó időeredményhez megfelelő futómű is kell. Így esett a választás az állítható keménységű Koni lengéscsillapítókra és az Eibach Sportline rugókra. Így a karosszéria elöl 65, hátul 45 mm-rel került közelebb a talajhoz. Erősebbre cserélték a stabilizátorokat, és a gumiszilentek helyét esztergált műanyag elemek vették át. A műszaki tuning után jöhetett az autó szépítése. M-es spoilereket szereltek fel, de mindkettőt átalakította Sanyi barátja. Hátul lesimították a diffúzort, és átalakították a kipufogónyílást. A tükrök az M3-ról származnak. Sanyi ellenzi a krómot, így ami gyárilag is az volt az autón, azt eltüntették. Egy törés után cosmosfeketéről carbon-feketére festették át a karosszériát. Ekkor az oldalsó irányjelzőket a karosszériából az ütközőcsíkba költöztették, eltüntették a zárakat és a BMWjeleket, helyüket kisimították. Olyan megoldások teszik egyedivé az autót, mint a harmadik féklámpa, amelyet az egyik hátsó lámpából készítettek el, így abban is ledek világítanak. Az utastérben bőrüléseket találunk, de mechanikus állítással. "A motorok csak felesleges súlyt jelentenek" – vélekedik a tulajdonos. Velúrral vonták be a kormányt, és egy jobb hifit is beszereltek. Zenei forrásként a gyári fejegységet használták. A Phase Evolution négycsatornás végfok hajtja az első ajtókban a 16 centis Focal komponensszettet, illetve a csomagtartóban lévő JL Audio mélyládát. A kalaptartóban lévő Hertz hangszórók közvetlenül a fejegységtől kapják a jelet. A mélynyomóhoz tartozó reflexládát úgy alakították ki, hogy az a mély hangokat közvetlenül az utastérbe nyomja a kiszerelt sízsák helyén.
|