joverdak
joverdak
Helló!
Helló!
 
Menü
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2006-05-08
 
Hírek
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Szavazás
Hogy tetszenek a hírek?

Jók!
Hoszúak!
Nem jók!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Zene!
 
Mi mire is jó?
Mi mire is jó? : A szelepekről

A szelepekről

  2006.08.14. 21:10

Legyen szó szívó- vagy kipufogószelepekről, a motorsport- vagy tuning célra készült szelepeknek a szériamotorokban megszokott igénybevételtől eltérő, nehezebb körülmények között kell helytállniuk. Emiatt az erre a célra készült szívószelepeket erősebb, az igénybevételnek jobban ellenálló anyagból készítik.

Még ellenállóbbaknak kell lenniük a kipufogószelepekhez használt anyagoknak, mert ki kell bírniuk akár 1000 Celsius-fokot is. Nehezíti az anyagválasztást, hogy a szelep súlya sem mellékes. Egyik ilyen ötvözet a Nickelvac(R) 80A, amely 13 különböző összetevőből áll. Anyagsűrűsége 8,16 gramm/ cm3. Ahol ez nem lenne elég, ott alkalmazzák a Nickelvac 800-as anyagból készült szelepeket, amelyek az 1300 Celsius-fokos hőmérsékletet is kibírják, emellett súlyuk is kisebb, mert az anyagsűrűségük nem éri el a 7,95 gramm/cm3-t.

A súlycsökkentés fokozható még az üreges szárú szelepekkel is. Ezzel a módszerrel kb. 25 százalékkal tehetők még könnyebbé a szelepek. Olyan szelepeket is készítenek, amelyeknek a szára nátriumot tartalmaz. Ezeknek a kristályoknak az olvadáspontja 98 Celsius-fok, a forráspontja 883 Celsius-fok. A nátrium folyékony állapotban kilencszer jobb hővezető, mint az acél, ezért gyakran használják kipufogószelepek hűtésére. A gyakorlatban ez úgy történik, hogy a nyíló kipufogószelepben elhelyezkedő nátrium, amely kb. 45-50 százaléka a belső térfogatnak, a szeleptányér felé mozdul, ahol a kiáramló gázokból keletkező hőt elvonja, majd a szelep zárásakor a szelepszár felé leadja a sokkal hidegebb hűtőfolyadéknak a szelepvezetőn és a hengerfejen keresztül.

Ezáltal a szeleptányér hőmérséklete jó 100 Celsius-fokkal alacsonyabb a tömör szárú szelepekhez viszonyítva. Ez a különbség tovább fokozható, ha nemcsak a szelepszárban, hanem a szeleptányérban is nátriumot helyezünk el. Egy viszonylag új megoldással találkozhatunk a Toyota Altezza (Lexus IS200) motorjában, ahol High Performance Titanium MMC (Metal Matrix Composite) anyagból készült szelepeket használnak.

Ennek az első hallásra drágának tűnő anyagnak – a fejlesztéseknek hála – csökkentett előállítási költsége lehetővé tette, hogy szériamotorokban is használják.

A TiMMC anyagból készült szelepek 40 százalékkal, a szeleprugók 16 százalékkal lettek könnyebbek. Így a motor maximális fordulatszáma 10 százalékkal nőtt, ugyanakkor ebben a magas fordulatszám- tartományban mérhető zajszint 3 decibellel csökkent.

A versenymotorokban (ahol a szabályok engedik) szintén használhatóak titániumszelepek, ezek lehetnek többek között Ti-6-Al-4V vagy Ti3Al ötvözetek. Ezeket a szelepeket speciális molibdén-bevonattal látják el. A szelepek szárán krómbevonat is lehet, vagy nitridálják az egész szelepet. A nitridálásnak több előnye is van. Az egész szelepre kiterjed, nem csak a szelepszárra, és a kezelt felület simább, mint a krómozás esetén. A felületi keménység minimum 800 HV, amely nagyobb, mint az acélszelepé a bevonat alatt. A szelep szelepüléssel érintkező felülete ellenállóbbá válik a nitridálás által, például jobban elviseli az alkohol vagy nitro fémkárosító hatásait is. Berilliumból készült szelepülésekhez is használható.

A motorsport célra kifejlesztett szelepek lehetnek még Inconel vagy Nimonic (80A) anyagból is, ezeknek az anyagoknak az összetételét az SAE (Society of Automotive Engineers, Amerikai Autómérnökök Szövetsége) J775 számú előírása szabályozza. A motorok teljesítményét, nyomatékát, egész karakterisztikáját nagyban befolyásolják a szelepek méretei. A kétszelepes motorokban nagyobb szelepeket, a három-, négy-, öt- vagy hatszelepes (Maserati) motorokban kisebbeket alkalmaznak. Ennek oka, hogy a két vagy több kisebb szelep nagyobb beáramlási területet ad, mint egy nagyobb, emellett a mozgatandó súly (kisebb szeleptányér és vékonyabb szelepszár) és az ehhez tartozó rugóerő is kisebb lehet. Ezáltal magasabb fordulatszám és teljesítmény érhető el. A beáramlási terület megnövekedése (40-50 százalék) miatt olyan vezérműtengelyeket lehet alkalmazni, amelyek rövidebb ideig tartják nyitva a szelepeket, ezáltal nő az alacsony és középes fordulatszám-tartományban leadott teljesítmény.

Legyen szó akár két-, akár többszelepes motorról, a szelepek mérete igen fontos.

Érdekes összehasonlítani két különböző gyár termékét, természetesen hasonló hengerűrtartalommal rendelkező motoroknál.

Nemcsak a szelepek mérete, hanem formája, áramlástani kiképzése is befolyásolja a motorok teljesítmé-nyét. Motorok tervezésénél, módosításainál, tuningolásánál hasz-nálnak áramlásmérő padokat. Ezeken víznyomás ellenében átáramló levegő mennyiségéből, sebességéből látható hogy hogyan sikerültek az esetleges mó-dosítások. A szelepek formája, zárófelületük szélessége mind fontos összetevői a motor megfelelő működésének, a lehető legnagyobb teljesítmény leadásának, valamint, hogy a felújítások között eltelt idő illetve távolság a lehető leghosszabb legyen. Szélesebb zárófelületnél a szeleprugó által kifejtett nyomás nagyobb területen oszlik el, vékonyabb felületnél nagyobb ez az erő és egy bizonyos határig az áramlás is, ezáltal a henger töltöttségi foka is nagyobb.

Gépműhelyekből kikerülő felújított hengerfejeknél gyakran látható a túl keskeny, túl széles vagy rossz helyre került zárófelület, így előfordulhat, hogy a felújított vagy tuningolásra szánt motor teljesítménye éppen emiatt romlik, holott a felújítás célja nem ez lett volna.

 
Idő
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Blépés a G-mailba
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Néhány jó lap!
 
Szavazatok
Melyiket kellene jobban ?

BMW 745D
Mercedes 400 cdi
Egyik sem!
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?