Ford Mustang Shelby Cobra GT500 újra!
A New York-i Autókiállításon a Ford három új izomautót állított reflektorfénybe. A trió első tagja a valaha készült legerősebb gyári Mustang, a legendás 1968-as Shelby GT500 utóda, a második egy nagyteljesítményű pickup, a harmadik pedig egy limitált kiadású GT, a Tungsten Silver.
Jövőre kerül az utcára a "Mustang Dream Team" alkotása, a Carroll Shelby és a Ford Special Vehicle Team nevével fémjelzett Ford Mustang Shelby Cobra GT500. Főbb jellemzők: 450 lóerőt meghaladó teljesítményű feltöltött V8-as benzinmotor, hatgangos manuális váltó, SVT futómű, aerodinamikus karosszériaelemek, Le Mans versenycsíkok, SVT-piros fényezés, 19 colos felnik és perforált féktárcsák.
|
Carroll Shelby és az új GT500 | A Carroll Shelby és az SVT műhely kooperációjában készült Cobra GT500 a 60-as évek Shelby Mustangjainak hű követője. A GT500 szériaváltozata 2006-ban kerül az amerikai szalonokba, folytatva az SVT Mustang Cobra modellek vonalát. A GT500 azonban csak az első lesz az SVT által felkészített Mustang verziók sorában; az elkövetkezendő években az SVT tuningcikket garmadát fogja majd kínálni a Mustang egyes változataihoz - a 20 ezer dollárért megvásárolható V6-ostól kezdve a GT500-ig. Az SVT műhely - párhuzamosan a Ford termékfejlesztési folyamatába való direkt integrálódásával - azonban nemcsak SVT márkajelzésű járműveket fog fejleszteni, hanem például olyan egyedi Mustangokat is készít majd, mint a 2001-es Bullit GT vagy a 2003-as Mach 1.
A 2006-os Shelby Cobra GT500-ban egy több mint 450 lóerős, 5,4 literes, kompresszoros, 32-szelepes V8-as erőforrás dolgozik majd. Ahogy az eredeti GT500 is a motorja tekintetében mutatott előrelépést (a GT350 small block-ja helyett egy big block-ot kapott), úgy a 2006-os verzió sem szűkölködik a köbcentikben. Az SVT által doppingolt erőforrás több mint 450 lóerőt és 610 Nm maximális nyomatékot zúdít a hátsó kerekekre. Az 5,4 literes, hengerenként négyszelepes motort egy csavarkompresszor "eteti" benzin-levegő keverékkel 8,5 PSI-vel, azaz 0,58 bar nyomással. A hengerfej alumíniumból készült, a dugattyúgyűrűk és a dugattyúcsapágyak pedig a Ford GT-ből származnak, tartósnak ígérkezve.
Az erő aszfaltra vitelében a T-56-os hatsebességes manuális váltómű is sokat segít, hiszen az egyenletesen elosztott fokozatok révén a pilóta könnyen a megfelelő fordulatszámon tarthatja a motort, amely pedig széles tartományban adja le a nyomatékát. A T-56-os hatsebességes váltómű bizonyított már az utcán és a versenypályán is; ezt szerelték bele többek között a 2000-es SVT Mustang Cobra R-be és a 2004-es SVT Mustang Cobra-ba, de a Ford Racing Mustang FR500C motorjához is ezt a szerkezetet kapcsolták. Természetesen a futómű sem "kispályás", hiszen az SVT átnézte a lengéscsillapítókat, változtatott a rugókon, és kicserélte a stabilizátorrudakat. A GT500 elöl MacPherson független felfüggesztést, hátul pedig merev tengelyes, három keresztlengőkaros felfüggesztést kapott Panhard rúddal. Ugyanez a futómű vizsgázott a nyertes Mustang FR500C versenyautóban is. A Mustang Shelby Cobra GT500 megállításáról elöl 14, hátul 13 hüvelyk átmérőjű lyuggatott Brembo féktárcsák gondoskodnak. Hogy az abroncsokon se múljon, az izom Mustangra 19 colos nagyteljesítményű darabokat feszítenek.
A karosszériára pillantva egyértelmű, hogy egy Shelby Mustanggal van dolgunk, s nemcsak azért, mert Le Mans csíkozás van a karosszérián. Egyedi például az első lökhárító alsó légterelője, valamint a teljes motorháztető a kettős "légzőnyílással". A fényszórók agresszívebben festenek, a hűtőrács alsó és felső része pedig szimmetrikus, utalva a régi Shelby Mustangokra. A hátsó traktus új eleme a 60-as évek Shelby GT500-as Mustangján látható szárnyhoz hasonló légterelő, valamint a diffúzor. A 2006-os Mustang Shelby Cobra hűtőrácsán most először a futó ló helyett egy kígyó látható. Az utastér feketében és pirosban pompázik, s amit lehet, bőrrel borítottak. A műszerfal felső része, az ajtópanelek, a váltókar és váltózsák, a kézifékkar, valamint a középső könyöklő fekete bőrborítású, míg a kontrasztot a kígyó motívumos piros bőrülések és ajtóbetétek teremtik meg. A műszerek számlapja titánium.
Sport Trac Adrenalin
A Ford tervei szerint az Explorer Sport Trac Adrenalin szériagyártású változata 2007-ben egy új piaci rést tölt majd be, mégpedig a nagyteljesítményű sportos teherautókét (SUT - Sport Utility Truck). Az Adrenalin kompomisszummentes haszonjárműves tulajdonságai mellett négy ember számára biztosít kényelmes helyet a fedélzeten, emellett megy is mint a mérgezett egér. 390 lóerős, kompresszorral erősített V8-as motort építettek bele, amelyhez az SVT első saját fejlesztésű hatsebességes automata váltóját párosították. Az összkerék-hajtású jármű mind a négy kereke független felfüggesztésű, amely közúton és terepen is biztonságos haladást garantál. A pickupban szériatartozék a Ford AdvanceTrac menetstabilizáló rendszere is a megpördülést gátló elektronikával.
Ford Tungsten GT
2006 júniusában lesz éppen negyven éve annak, hogy a 24 órás Le Mans-i viadalon három Ford GT40-es ért célba először, hogy aztán négy éven keresztül folyamatosan diadalmaskodjon a rangos versenyen. A hármas győzelmet a Ford egy speciális kiadású GT-vel ünnepli, a Tungsten Silverrel, amely menetteljesítményeivel és kinézetével több mai sportkocsit hátérbe szorít. A sötét ezüst fényezés különösen jól hangsúlyozza az autót, remekül kiemeli áramvobnalas alakját és karosszériájának részleteit. A Ford sajnos egyik csodálatos SVT autóját sem kívánja Európában forgalmazni.
|