Versenylz!
2006.06.01. 21:38
Ha valaki Sanyival az autjrl beszl, nem kell hozz t perc, hogy kiderljn: egy megszllott. Nem azrttart autt, hogy azzal A-bl B-be elkocsikzzon, szmra a sebessg, a gyorsuls, az lmny az elsdleges.
Mindig is a gyors autkat kedvelte fhsnk. Olyan klnlegessgeket birtokolt mr, mint E30-as M3-as, amelyben az Alpina B7 Turbo motorja volt. 330 ler, 500 Nm, mindez 1200 kg-os tmeg mell. Mg harmadikban is lazn lehetett driftelni vele, de nehezen autzhat modell volt. Jelenlegi autja 1997-es BMW 528i, amely kevsnek bizonyult Sanyi szmra, gy hamarosan a tuningon kezdte trni a fejt. Az aut talaktst msodpercekben mrte, no nem az elkszts idejt, hanem hogy mennyit javult az aut krnknt a Hungaroringen. Nem prblta a 2,8- as motort tuningolni, inkbb egy 4,0 literes V8-ast szerzett be. Hiba ltezett gyrilag is 540i, a beptsnl akadt problma. Rvidebb kardn kellett, amelyet az eredetibl alaktottak t. Ksbb az aut letiltott 200 km/ra felett, mert a 28-as motor CAN-buszon, a 40-es viszont vezetken kzvetti a sebessgjelet. Miutn ezt sikerlt megoldani, megtrtnt a vrt baj. A diffi nem brta a terhelst. gy kerlt az autba az 525d diffije, amelynek az tttele is rvidebb. Sanyi nagy szvfjdalma, hogy nincs sperdifi az tshz, egyedl az M5-ben. "De nincs nagy baj, mert a jelenlegi csak tmeneti llapot, az autba egy M5-s motorja s hajtslnca kerl hamarosan" – taglalta terveit tallkozsunkkor. "Versenyznk" addig sem elgedett meg a 286 lervel. Kiszereltk a lgszrhzat s a hozz tartoz szvcsveket, helykre karbonbl kszlt airbox kerlt. Ezt kzvetlen levegvel tplljk, bemenete a kdlmpafszek helyn kialaktott nyls. Ebbl mindjrt kettt csinltak, mert az M5-sbe hengersoronknt van egy-egy szvrendszer. Most a msodik nylson beraml levegt az olajhthz vezettk. Hasonl megoldst alkalmaznak a genertor htsre is. "A klma csak flsleges sly, azt rgtn kidobtuk" – meslt az talaktsrl Sanyi. Ezzel sikerlt a ringen is javulst elrni. tdolgoztk a kipufogoldalt is. Miutn a lemlk gyrilag is szpen elnyjtott rozsdamenetes csvekbl kszltek, mgttk kellett vltoztatni. Az 5,0 literes V12-es motorrl szrmaznak a kataliztorok, amelyek utn kt 60-as cs fut htra a nyitott Remus dobhoz. A motorvezrlst is tfsltk, gy a teljestmny 310 ler. Az aut 6 mp alatt ri el a 100 km/rt, vgsebessge 275 km/ra. Miutn Sanyi kanyarodni is szeret, a fkrendszert s a futmvet is talaktotta. Ell-htul az M5-s fkrendszert talljuk 305 illetve 300 mm tmrj trcskkal, ngy- s ktdugattys nyergekkel. Fmszvsre cserltk a fkcsveket s Motul versenyfkfolyadkkal tltttk fel a rendszert. A kerkagyakat is cserlni kellett, ami j, mert az M GmbH az M5-sn alumniumbl ksztette ezeket, amellyel gy cskkent a rugzatlan tmeg. A nagy fkek miatt viszont 18-asnl kisebb felni nem fr a kocsira. De nem baj, nyron a klasszikus Alpina trcskon 245/40 R 19 mret abroncsok fesztenek. Az igazn j ideredmnyhez megfelel futm is kell. gy esett a vlaszts az llthat kemnysg Koni lengscsillaptkra s az Eibach Sportline rugkra. gy a karosszria ell 65, htul 45 mm-rel kerlt kzelebb a talajhoz. Ersebbre cserltk a stabiliztorokat, s a gumiszilentek helyt eszterglt manyag elemek vettk t. A mszaki tuning utn jhetett az aut szptse. M-es spoilereket szereltek fel, de mindkettt talaktotta Sanyi bartja. Htul lesimtottk a diffzort, s talaktottk a kipufognylst. A tkrk az M3-rl szrmaznak. Sanyi ellenzi a krmot, gy ami gyrilag is az volt az autn, azt eltntettk. Egy trs utn cosmosfeketrl carbon-feketre festettk t a karosszrit. Ekkor az oldals irnyjelzket a karosszribl az tkzcskba kltztettk, eltntettk a zrakat s a BMWjeleket, helyket kisimtottk. Olyan megoldsok teszik egyediv az autt, mint a harmadik fklmpa, amelyet az egyik hts lmpbl ksztettek el, gy abban is ledek vilgtanak. Az utastrben brlseket tallunk, de mechanikus lltssal. "A motorok csak felesleges slyt jelentenek" – vlekedik a tulajdonos. Velrral vontk be a kormnyt, s egy jobb hifit is beszereltek. Zenei forrsknt a gyri fejegysget hasznltk. A Phase Evolution ngycsatorns vgfok hajtja az els ajtkban a 16 centis Focal komponensszettet, illetve a csomagtartban lv JL Audio mlyldt. A kalaptartban lv Hertz hangszrk kzvetlenl a fejegysgtl kapjk a jelet. A mlynyomhoz tartoz reflexldt gy alaktottk ki, hogy az a mly hangokat kzvetlenl az utastrbe nyomja a kiszerelt szsk helyn.
 
|