Hrek : Mercedes–Benz GL-osztly |
Mercedes–Benz GL-osztly
Tbb oka is volt annak, hogy a Mercedes Izlandon szervezte meg a GL-osztly sajtpremierjt. A szigetorszg elkel helyen ll a vilgranglistn az egy fre es autk, ezen bell klnsen a terepjrk szmt tekintve, thlzatnak jelents rszt pedig murvs-kves szakaszok teszik ki. Ennl is fontosabb taln, hogy – amint azt a ’86-os Reagan–Gorbacsov cscstallkoz idejn is hangslyoztk – Izland egyfajta senkifldje, demarkcis zna flton a kt kontinens, a kt kultrkrnyezet kztt. A Mercedes teht a helyzethez mlt vatossggal kzelti meg a GL eurpai forgalmazsnak krdst. Ez esetben ugyanis sz sincs hazai plyrl, az aut Amerika szellemi s fizikai szltte.

XL-es ML
Ezen az sem vltoztat, hogy formatervrt ugyanaz a Steffen Khl vezette stb felelt, amelyik a cg sszes luxus- s sportmodelljt rajzolta. Az orr valban a mrkt idzi, s a hts lmpatestben is felismerhetk a stuttgarti vonsok, m szgletessge miatt az aut elt trsaitl. Az arnybeli eltrsek klnsen az M-osztllyal kzvetlenl sszevetve szembetnek. Ahol utbbi vget r, nagyjbl ott kezddik a GL hts tetoszlopa, mintegy tglatestt egsztve ki annak kecses sziluettjt. Az orr is magasabb, a motorhztet csaknem vzszintesen fekszik. A mrszalag ugyanakkor rdekes eredmnyt mutat: mikzben a hossznvekeds meghaladja a harminc centimtert, aminek durvn a fele a tengelytvra jut, a kt modell nyomtvja, szlessge s magassga csupn millimterekkel tr el egymstl. Mg kevesebb az eltrs a bels trben. Azonos krnyezet vrja a piltkat, legfeljebb a komponensek gyri kdszmnak ismeretben lehetne pontosan klnbsget tenni a kt modell kztt. A kidolgozs minsge mr rulkodik: mg az ML mszerfalt habostott, kellemesen texturlt manyag bortja, a GL szlvdje alatt akr vaskos ltsekkel varrott br is melegedhet a napon – alapkivitelben azonban ugyanazt a jellegzetes s ignyes vezrlpultot ltjuk magunk eltt mindkt autban.

Ketts karakter
S hogy mindezek ellenre ne egyszeren nyjtott tengelytv M-osztlynak tekintsk az autt, arrl a formaterven tl mszaki megoldsokkal is igyekezett gondoskodni a gyr. Alapfelszerelsknt kerl bele minden autba az M-hez felrrt knlt Airmatic lgrugzs, valamint – Eurpban – az Off-Road Pro csomag kzps s hts differencilzrral (az els tengelyen elektronika biztostja a hajter tapad kerkre juttatst). Az amerikai piacokon minden kivitelhez jr az oldalanknt kln, az utastrbl s a hts ajtbl egyarnt motorosan dnthet s emelhet hts lspr, Eurpban kln beruhzs nlkl csupn hatalmas, ignyesen krpitozott rakteret kapnak a vsrlk. Ez is jelzi a hangslyok eltoldst: mg odat elssorban utazjrmnek kszlt a GL, addig kontinensnkn terepkpessgeit igyekszik kidombortani a Mercedes. Tapasztalataink szerint mindkt szerepkrben maximlisan helytll a jrm. Mg a kiss durva mintzat, vegyes aszfalt-terep abroncsokkal felszerelt tesztpldnyok is mintaszeren viselkedtek a forgalomban, tzaj egyltaln nem s a szlzgs is csak tisztelettudan szrdtt be – ehhez persze azt is tudni szksges, hogy Izlandon tbb szz eurs brsgokkal honorljk a 90 km/ra feletti sebessgeket. A harmadik lssorra problmamentes a beszlls, a kzps sor a hagyomnyos mdon elrebuktathat. Az utazsi komfort nem jobb, mint pldul egy Mitsubishi Grandisban, de gyermekek szmra hossz tvon is megfelel a motoros nyits elefntfl-ablakokkal s pohrtartkkal hatrolt traktus. Rakodni ilyenkor persze nem igazn lehet az autba, kt kzipoggysz s kt laptoptska elhelyezse mr nmi szervezst ignyel, t utas viszont akr a kedvenc gybettjt is magval viheti a nyaralsra. A terepalkalmassgrl valamivel egyszerbb Izlandon meggyzdni, mert br a kijellt t elhagysrt szintn slyos bntets jr, a hegyekben ritkn aszfaltozottak az utak, st, olykor leginkbb kiszradt patakmederre emlkeztetnek. Ilyenbl egybknt egy telit is tba ejthettnk, de a GL a kszbig r, sodr vzben ugyanolyan unott magabiztossggal haladt elre, mint a szinte semmi tapadst nem biztost, porlepte fldutakon. Ez egybknt egyltaln nem meglep, hiszen az M-osztly mr tbbszr bizonytotta, hogy kpessgei tlmutatnak a kategria elvrsain, a GL pedig, amint emltettk, annak cscskivitel futmopciit kapta meg alapron. Mi sem rzkeltethetn jobban a kt modell egyenrtksgt, mint az, hogy a vizes kaland sorn egy ML 500 volt a felvezet autnk...

Lesz, mert gy illik
Amint vrhat volt, a hajtslnc tern is az ML vlasztkt flztk le a tervezk. A kisebb motorokat s vltmveket tugorva kt benzines s kt rszecskeszrs dzel akadt fenn a rostn. Ezek mindegyikhez a gyr ultrafinom, htfokozat automatikus sebessgvltja csatlakozik, kormnyrl kapcsolhat manulis opcival. A knlat legkisebbje, a 320 CDI csupn padlgzas gyorstsoknl rezteti, hogy egysgnyi tmegre viszonylag csekly hajter jut. A msik, ngyliteres dzel a kt csald kzvetlen sszehasonltst is lehetv tette: mivel a 420 CDI jdonsg az M-osztly palettjn, abbl is behajzott nhny pldnyt a Mercedes, s a kt aut semmi szubjektv eltrst nem mutatott – a nhny tizedmsodperces mrhet klnbsgek htkznapi helyzetben gysem szmtanak klnsebben. Krds persze, hogy mi szmt htkznapnak egy eurpai GL-tulajdonos letben? Konkrtabban: ki az, aki az M-osztlyt kicsinek tallva eggyel magasabb kategriba lp? A piackutatk szerint a kontinensen tz felhasznlbl hrom lesz n – ez megdbbenten magas szm, m csak akkor, ha nem tudjuk, az ML esetben msflszer ennyi a hlgyek arnya. szak- s Kzp-Amerikban a tavaszi premier ta eltelt kt hnap alatt tezer megrendelst vettek fel a hatalmas jrmre, Eurpa minden bizonnyal rlhet, ha egy v alatt elfogy ennyi aut. Az itteni forgalmazs szeptemberben veszi kezdett, az importr a kezdeti felfutst kveten jvre vi hszdarabos eladst tervez – szemben a ktszz krli M-osztllyal.
|