Hrek : Audi Q7 3,0 TDI: Hat, ht, nyolc |
Audi Q7 3,0 TDI: Hat, ht, nyolc
Nehezen hihet, de igaz: egy jl felszerelt A6-os rrt olyan Q7-es kaphat, amely knyelemben vetekszik az A8-assal, mreteiben pedig le is piplja.
Hogy repl az id: a nmet presztzsgyrak kztti SUV-hbor lassan tz ve folyik, mikor is a Mercedes-Benz elrukkolt az ML-osztllyal. A konkurens bajor du, az Audi s a BMW kzl az utbbi kapcsolt gyorsabban, az X5 szk kt vvel ksbb,
 |
Pikes Peak quattro | | 1999-ben rkezett a tengerentli piacra, mert ugye mondani sem kell, hogy az egsz csata az amerikaiak meghdtsra irnyult. Az Audi azonban nem vlaszolt a kihvsra, olyannyira nem, hogy most, amikor a kt f ellenfl mr a msodik genercinl tart (a Mercedes ML mr kaphat, a BMW X5 hamarosan rkezik), a nehezen megszletett Q7 mg voltakppen gyerekcipben jr. A ngykariksok 2003-ban, Detroitban kezdtk bontogatni a szrnyaikat, ekkor mutattk be a Pikes Peak quattro Concept nev tanulmnyt, amelybl mostanra a szriavltozat lett. A piac idkzben ltvnyosan kibvlt, nmet sznekben a VW Touareg s a Porsche Cayenne szllt ringbe, a svdek a Volvo XC90-est s a Chevrolet-alap Saab 9-7X-et dobtk be a mlyvzbe - egyedl az olaszok s a francik nem kacsingatnak mg eme szegmens fel.
Klnfle legendk keringenek, hogy az Audi mirt vrt ilyen sokat, de nem rdemes ezzel rdemben foglalkozni, m annyi logikusan kvetkezeik, hogy a tervezknek elegend id llt rendelkezskre egy nagyszer autt alkotni. Kezdjk a formnl, amellyel ha a feltns volt az elsdleges cl, akkor sikerlt a kvnt hatst elrni. A dolog pikantrija, hogy szmszeren brmennyire is drablis a Q7, a valsgban inkbb harmonikus, mintsem otromba jelensg.
A hatalmas "single frame" htmaszk teljes pompjban ragyog, risiak az elefntflnyi tkrk, ellenben a vkony fnyszrk kiss sunyi brzatot klcsnznek a frontrsznek, s a macs karakterhez kellenek a felras 20 colos knnyfm felnik is. A vilgts termszetesen a mai cscstechnikt kpviseli, teht a bi-xenon mellett a kanyart is kveti a fnycsva, s nagyon szimpatikus tlet, hogy finom biccentsre svvltsnl hrmat villant az index. A hrom mteres tengelytvolsg miatt a tekintlyes tlnylsokkal t mter fl kszik az Audi SUV hosszsga, amit mindenkppen szokni kell: a tesztaut bal oldalt tbben is meghztk az elmretezett fordul miatt - hiba, hosszabb az A8-asnl. polsnl felttlen kzi mos ajnlott, mert egyrszt illik kmlni a szp fnyezst, msrszt a kt mteres szlessggel, illetve a majd 175 centis magassggal valsznleg nehz karcolsok nlkl megszni a gpi kezelst.
 |
|
Az utasteret rdemes hrom rszre tagolni, ugyanis a Q7 hrom lssorban sszesen heten kelhetnek tra. Az els sor - kis tlzssal - maga a fldi paradicsom, s itt az sem szmt, hogy voltakppen az A6-os enyhn gnkezelt mszerfala adja az alapokat. Minden irnyban bsges a frhely, a motorosan llthat lsek tkletes knyelmet biztostanak, els osztly a kivitelezs, prmium minsgek az anyagok, de ezeket a rszleteket - valljuk be szintn - elvrja az ember egy Auditl. Szpek a mszerpark formai jtkai, a kt csepp alak keret, j fogs a kormny, de gombokbl azrt van nhny tucat, ami kiss rontja az ttekinthetsget. A kzpkonzol igazi labirintus, a vltkar alatt ugyanis az MMI vezrlfellete tallhat. Olyasmi ez, mint a BMW elhreslt "jdrjv" tekerentyje, br a tapasztalatok alapjn az Audi rendszere egyszerbben hasznlhat - rossz nyelvek azt beszlik, miutn a mncheniek 7-es limuzinja megbukott, a teljes iDrive fejlesztgrda az Audinl landolt.
Maradva a tnyeknl, a leglnyegesebb klnbsg, hogy amg a BMW szinte minden vezrlst a kzponti forgkapcsolra bz, addig a ngykariksok menje inkbb egy mobiltelefont msol,
ahol a kijelz sarkaiban lv parancsok kln gombokkal aktivlhatk. Hogy ez lenne a jv tja? Elfordulhat, mindenesetre manapsg mg sem a BMW-ben, sem az Audiban nem eufrikus lmny mondjuk basszust lltani gy, hogy kzben 70-nel manvereznk a vrosban. De egye fene, bartkozzunk az MMI-vel - amelynek van nyolc clirnyos gombja is, amelyekkel azonnal be lehet lpni pldul a navigciba, a telefonba vagy az aut menjbe -, azt azonban akkor sem rtem, mirt kellett szmzni a kesztytartrl a fogantyt? Szgyellem, de percekig halvnylila gzm sem volt, miknt brhat mltsgteljes leereszkedsre a fedl, aztn egyszer csak feltnt egy fura gomb a sznes kijelz mellett a mszerfal szln - flnken megnyomtam, s tallt, sllyedt.
Szval ell fszkelni igazn ri passzi, rezni, micsoda tank van alattunk, s lenygz, ahogy a Q7 kls robosztussga beszivrog a kabinba. A kzps sor kt szemlynek szintn fejedelmi, van kln klma (opci), gyrilag stttettek az ablakok, amelyek amellett, hogy cskkentik a felmelegedst, mg inkognitt is biztostanak. Hrom fvel azonban a kzps utasnak mr nem biztos, hogy a Q7 lesz az lomautja, kagylsts hjn ugyanis inkbb luxus priccsen, mint knyelmes fotelben rezheti magt, de azrt rvidebb tvon nincs sz emberknzsrl. A harmadik sor voltakppen kakukktojs, mert a padlbl kihajtogathat kt szk gyakorlatilag csak gyerekls, de 170 centis magassgig felntteknek is megteszi.
Az igazi bdlet viszont most kvetkezik, ugyanis 7 szemllyel 330 liternyi hely vrja a csomagokat, ptlsek nlkl pedig 775 liter, ami abszolt piacvezet rtk. E hangrnyi trfogatra jellemz, hogy a hamarosan bemutatkoz, jcskn megnylt j BMW X5 sem kpes ht lssel 200, t lssel 620 liternl tbbet knlni. A csomagtr oldaln tallhat ngy gomb igazi vevcsalogat extra. Az egyik prossal fel-le lifteztethet a Q7 htulja: hla a szintszablyzs lgrugzsnak, nehz csomagok esetn a kocsi fara j arasznyival lejjebb engedhet. Szerintem ennek nem sok rtelme van, de ltvnyos mutatvny, ez vitathatatlan. A msik kt gombon elsre bizonytalanul rtelmeztem a piktogramot, megnyomtam, halk zmmgs, de nem trtnt semmi, illetve trtnt, csak meg kellett vrni, amg a motorosan mozgatott vonhorog elbjt a rejtekhelyrl. Ksz rlet, ehhez kpest a szintn gpi ervel nyl-zrd csomagtr ajt mr smafu.
 |
Helyes, els az v! | | Szegny ember vzzel fz, a pancser tesztel pedig sajt zsebbl fizeti a kutaknl a szmlt. ppen ezrt nem bntam, hogy az enyhn szomjasnak mondhat 4,2 V8 FSI helyett az alapnak szmt 3,0 V6 TDI jrt nlam, mert brmilyen meglep, a katalgusban rt 14,6 literes vrosi fogyasztst kt decivel sikerlt alulmlni, mrpedig b 14 liter gzolaj egy ekkora, 2,3 tonns, radsul automatavlts s quattro-hajtsos szrnytl igazn barti. A szabvny szerinti teljes tlag 10,7 l/100 km lett, vlemnyem szerint ehhez sincs klnsebb hozzfznival. Kiss abszurd, de a TDI nyomatkban jcskn veri a 4,2-es benzinest, gy nem lepdtem meg, hogy az alapmotor ellenre kellemesen lpeget a hromliteres Q7 - hangslyozom, kellemesen s nem sportosan. A j zajszigetels miatt a dzeles kopcsols csak kzvetlenl hidegindts utn hallhat rvid ideig, utna a kultrlt mkds a fszerep, s a flnek is kellemes a hathengeres duruzsols.
Mozgs kzben rdekes dolgokat lehet megfigyelni. A mr emltett testessg kanyarodskor fokozott figyelmet kvetel, mert a nagy tengelytv miatt kiss teherautsan, rhagyssal kell a szk fordulkat venni - aki nem gy tesz, rendszeres vendg lesz a lakatosoknl, illetve a fnyezknl. A kt mteres szlessg sem j ajnllevl a keskeny, belvrosi utckban val knnyed boldogulshoz, de ezeket a szlssges szitucikat leszmtva nem klnsebben problms a Q7 vezetse. A lgrugzs igen meggyz, maximum 240 millimterre emelhet a szabad hasmagassg, de vlemnyem szerint vrosban legjobb a Comfort fokozat, ilyenkor Zeppelin lghaj mdjra szinte szik az ton a mretes s nehz SUV.
A biztonsg miatt mindenkppen szra rdemes az Audi Side Assist nev holttr-figyel berendezs, amely ugyan extra, de 150 ezer forintos felrrt akr millis sszeg kroktl is megvhat. A tkrhz belsejbe tett srga lmpk oldalanknt jelzik, ha valaki a holttrben tartzkodik, gy elkerlhetk a figyelmetlen svvltsbl add tkzsek - megjegyzem, maguk a tkrk is kitnen ltjk el a feladatukat. A hatfokozat Tiptronic automatavlt alapveten finoman kapcsolgat, pici rntsokat csak elvtve rezni, s a fkek tudsa szintn mlt a kihvsra, mg nagy sebessgrl is hatrozottan lasst a nagy Audi.
Tekintettel az aut mrkjra, presztzsre, kategrijra, az rakon nem rdemes csodlkozni, netn fanyalogni, itt ugyanis alapveten msra esik a hangsly, mint amikor Ford Focusra alkudozik valaki. Alaphangon 14,5 milli forint a Q7 3,0 V6 TDI quattro Tiptronic, de ez az sszeg inkbb szmszeren, mint rtkarnyosan sok. Pontosan ugyanilyen hajtslnccal (motor, vlt, meghajts) 400 ezer forinttal kerl tbbe egy A6 Avant kombi (nem Allroad quattro!), s mg 5 millit kell leszurkolni egy V6-os dzel A8-as limuzinrt. Gazdagon extrzott tesztautnk valahol 20 milli forint krnykn mozgott, de elvonatkoztatva a seregnyi knyelmi s egyb opcitl, aki megteheti, hogy ennyit ldozzon autra, az a dzel Q7-es megvsrlsval nem dobja ki a pnzt az ablakon.
|