Hírek : Saab 9-3 1,9 TiDS Sport Sedan |
Saab 9-3 1,9 TiDS Sport Sedan
Azoknak, akik utálják a pazarlást, de szeretik a sebességet! Az erősebbik 1.9-es gázolajossal megáldott 9-3-as vezetőjének ismeretlen a kétszámjegyű fogyasztás, még akkor is, ha gyakran forszírozza a 200 km/h körüli tempót.
A svéd középkategóriás limuzin sajátos teremtés, hiszen nem is annyira svéd. Köztudott ugyanis, hogy a német Opel Vectrára épül, tulajdonosa, az amerikai GM is igen messze van Skandináviától, az új motort pedig az olasz Fiattal közösen fejlesztették ki. Ennek ellenére imádnivaló kocsi, a német, olasz és amerikai rokonságnak pedig nyoma sincs, akár kívülről, akár a kormány mögül vizsgáljuk az autót.
Ezt azok után állítom, hogy a 9-3-asnak már szinte minden változatához volt szerencsém. A turbómotoros Cabrio legnagyobb erénye a szabad örömautózás élménye, az 1.8-as szívómotorral ellátott alapmodellnek is megvan a maga érdekessége, és bizony kell a modellpalettára egy ütős turbódízel is. Ez az, ami a 9-3-as választékából eddig hiányzott. Van ugyan egy Vectrából örökölt, 2.2-es gázolajos erőforrás, csakhogy ez a mai dízel-offenzívában már igen elavult technikával ketyeg, noha továbbra is szerepel a kínálatban. Ezzel a motorral is teszteltem 9-3-ast, és mind a fogyasztás, mind a menetteljesítmények terén szép eredményeket hozott, de a mai 1.9 TiDS produkciójával össze sem lehet hasonlítani.
GM-Fiat szívátültetés: remekül sikerült!
A GM-Fiat Powertrainnél közösen fejlesztett 1,9 literes motor ugyanis bámulatosan jó! A négyhengeres masina gyengébb változata nyolc, míg izmosabb kivitele 16 szeleppel teszi a dolgát. Előbbi 120 lóerőt és 280 Nm-t tud, utóbbi 150 lóval és 315 Nm-es nyomatékkal operál, amiről a TiD jelzés piros kezdőbetűje árulkodik. Ez az erősebbik változat volt a tesztalanyunk gépházteteje alatt is, amihez ráadásul hatgangos váltó is járt.
Nagyon jól húz, de a leginkább az átkozottul szerény étvágya lepett meg. A második generációs, 1600 baros, közös nyomócsöves befecskendezéssel és változó lapátkoszorús, Garret turbófeltöltővel ellátott egység a teljes tesztút alatt mindössze átlagosan 6,7 literre szomjazott a büdös, sűrű üzemanyagból. Figyelembe véve, hogy egy jól megtermett, bő 1,5 tonnás családi autóról van szó, ami még ráadásul igen jól is megy, ez a fogyasztás szinte hihetetlen. Pedig igaz, országúton 5 liter körül iszik, autópályán száguldozva 8 liter körül kortyol, ami egy fél literrel megfejelve zsúfolt városi forgalomban is elegendő 100 km-re. Kétszámjegyű értéket soha nem láttam a fedélzeti számítógép átlagfogyasztás menüpontja alatt! Márpedig a 9,5 másodperces 100-as sprint és a 210 km/h-s végsebesség igen szép, és a bődületes nyomatéknak köszönhetően a rugalmasság is példás, úgyhogy az ólomlábúaknak sem kell vonakodniuk az új dízel Saabtól.
Igaz, pár százzal az ezres fordulat fölött még édesdeden alszik az "egykilences", és gázrugdosásra is csak ébredezik. 1750-nél azonban olyan lendülettel ugrik meg, mint ahogy a kisgyermek riad föl legborzasztóbb rémálmából. Hát persze, hiszen megérkezik mind a 315 Nm, aminek 90 százaléka a 3250-ig terjedő fordulatszám-tartományban végig megmarad. Aztán már a teljesítmény veszi át a vezető szerepet, ami 4000-en éri el 150-es csúcsértékét. Különösebb húzatás nélkül sem esünk ki az élményzónából, de váltás nélkül is jó a gyorsulás. 80-ról 120 km/h-ra ötösben 9,5 másodperc kell az 1.9 TiDS-nek, így rugalmasság ügyében a 210 lóerős 9-3 Aeróval is versenyre kelhet.
Az új dízelmotor ráadásul a legfejlettebb koromszűrőt kapta, mellyel megfelel a legszigorúbb előírásoknak, és könnyedén teljesíti az Euro 4-es szabványt. Az 1.9 TiD-nek is van árnyoldala, bár igen kicsiny. Hang-szépségversenyen ugyanis nem villoghat, de ez csak kívülről üti meg az ember fülét, az utastérben ugyanis se hang, se vibráció, mintha benzines lenne. A bámulatos mutatványok mellett van még egy megválaszolatlan kérdés, mégpedig a megbízhatóság. Olasz származása miatt sokan kételkednek a motor élettartamában, amiről egy fiatal autóval eltöltött egyhetes teszt után nyilvánvalóan nem lehet mondani semmit. Majd kiderül egy pár év múlva, de egy biztos: más nemzetek turbódízeleinél is kezdenek jelentkezni a gondok - tisztelet a kivételnek.
Jó körítés néhány szépséghibával
Essen szó az autó többi részéről is! A váltóról sokat nem lehet mondani, hiszen egyszerűen jó. Határozottan megvezetett, bár egy kicsit hosszú úton jár, de precízen kapcsolható. Akárcsak az eddig tesztelt 9-3-asok esetében, a futómű itt is remek szerkezet. Igaz, ennél az autónál a szokatlanul magas oldalfalú gumik valamicskét rontottak az összhatáson, de még így is kiemelkedően jól lehet kanyarodni vele. Kellően feszes a hangolás, és a passzív hátsókerék-kormányzásnak köszönhetően a fara egyáltalán nem vándorol. A futómű remekül tűri a terhelésváltásokat, és még az útegyenetlenségeket sem veszi észre. Ezen kívül a kipörgésgátlóval kombinált ESP nagyon szépen és tökéletesen végzi a dolgát, így időben rendre utasítja a duhajkodó vezetőt. Az egyenestartás még 180 km/h-nál is példásan stabil, a hosszanti vályúkat pedig kivételesen jól kezeli a 9-3. A négytárcsás fékrendszer ereje pontosan adagolható, egyetlen kicsi baja, hogy szerpentinen, erős igénybevételkor egy picit jobban fárad a kelleténél.
A ballonos gumikat akkor értékeli nagyra az ember, amikor belecsattan egy jókora kátyúba, ezen kívül jót tesznek a kényelemnek, bár alacsony falú abroncsokkal sem dobál a 9-3 Sport Sedan. Elől kimondottan komfortos, 3-4 órás út után sem gémberedtek el végtagjaim. Hátul egy kicsit jobban dobál a futómű, de még elmegy. Hasonló a helyzet a helykínálattal is: elől kifogástalan, hátul viszont csak a kisebb termetűek ülnek kényelmesen. Mind a láb-, mind a fejtér tekintetében szűkölködik a 9-3 Sport Sedan, no de van még erre példa a kategóriában. Az viszont elgondolkodtató, hogy a megtestesült biztonság személyében tetszelgő autóban miért nem alapfelszerelés a középső fejtámla hátul, ami manapság már jó pár millióval olcsóbb kategóriában is jár.
A 425 literes csomagtér sem kiugró, de nem is kicsi, hozza az átlagot. A pakolásnál azonban adódhatnak kellemetlenségek. A zárszerkezet ugyanis átkozottul kiáll, és felnyitott ajtónál többször is sikerült megfejelnem - nagyon bosszantó! A svéd testvérnél, az S40-esnél ügyesen oldották meg ezt a problémát, ahol a csomagtér-ajtó teljesen felfekszik a hátsó szélvédőre. A bővítésre azonban nagyon praktikus megoldást alkalmaztak a Saabban: csak meg kell húzni a csomagtér oldalán lévő karokat, és máris előrebuknak a hátsó támlák. Az utastér anyagainak minősége jó, bár sem a szövethuzat, sem a kőkemény műszerkeret nem méltó az autó presztízséhez. Sokan elmondták már, de még egyszer megteszem, hogy a kormány feltűnően nagyméretű, és az elektromos ablakemelők csak lefelé automaták, felfelé végig nyomva kell tartani a gombot. A műszerfal szokásos Saab-designja eleinte nehezen emészthető, de aki ült már a nagyobbik, 9-5-ös Saabban, annak inkább felüdülés a látvány. A sebességmérő skálázása 140 után sűrűbbre vált, így a sebességkorlátozások által érintett tartomány pontosabban leolvasható.
Fő a biztonság - mondja a svéd
A svéd autók legendás biztonsága nem csak ütközéskor érezhető. Utóbbit ugyan szerencsére még nem próbáltam, de vezetés közben az autóból sugárzik a masszivitás. Nagyon egyben van, nem csavarodik, nem nyekken a döccenőkön, ezen kívül szép vastag hevederek és oldaltámaszok vesznek körül, tele "Airbag" feliratokkal - összesen hat helyen, plusz a két első lufi. Az Euro NCAP törésteszten öt csillagos eredményt ért el a 9-3, de a hagyományos módon kézifék mellé helyezett gyújtáskapcsoló vagy a Night Panel funkció is végső soron a biztonságot szolgálja. Utóbbi egy gombnyomásra elsötétíti az egész műszerfalat, mindössze a klíma gombjai és a sebességmérő dereng enyhe zöld fényben - beállítástól függően az is csak 140 km/h-ig.
|
Képgaléria itt! | | A szériafelszereltség magában foglalja többek között a dupla első és oldallégzsákot, a függönylégzsákot, az ABS-t elektronikus fékerő-elosztóval, az, ESP-t, a kipörgésgátlót, a fékasszisztenst, négy motoros ablakemelőt, fűthető tükröket, sílécalagutat, fedélzeti számítógépet, kétzónás automata klímát, sebességtartó automatikát, és kormányról vezérelhető CD-s rádiót 7 hangszóróval. Nem kevés ez, így az áron sem kell csodálkozni, ami az autó tudását tekintve elfogadható. A 150 lovas 9-3 Sport Sedan 1.9 TiDS a Linear felszereltséggel 8 millió forintos alapárról indul, az eggyel komolyabb, Arc csomag 9,2 millióért kínálkozik, míg a Vector kivitel százezerrel kerül többe. Az árképzés egyetlen problémája szerintem az, hogy hasonló összegért már a 9-5-ösök között is válogathatunk.
Műszaki adatok:
Motor: 1910 cm3-es, négyhengeres, 16 szelepes common-rail turbódízelTeljesítmény: 150 LE 4000/min Nyomaték: 315 Nm 2000-2750/min Hossz/szél./mag.: 4635/1762/1466 mm Tengelytáv: 2675 mm Csomagtér: 425 liter Menetkész tömeg: 1510 kg Végsebesség: 210 km/h Gyorsulás 0-100 km/h: 9,5 s Fogyasztás (város/országút/vegyes): 7,7/4,9/5,9 l/100 km. Tesztfogyasztás (átlag): 6,7 l/100 km Üzemanyagtartály: 61 liter Alapár (Linear): 8 002 500 Ft
|