Hrek : Megjtt az intelligens E-Merci |
Megjtt az intelligens E-Merci
A Mercedes-Benz E-osztly j genercijn mintegy 2000 alkatrsz mdosult illetve fejldtt tovbb, s a karosszria nmi csinostson is tesett. A szegmensben a legmodernebb technikai arzenllal rendelkez E-Merciben az egyik legrdekesebb jdonsg az intelligens vilgtsi rendszer.
Magyarorszgon is mintegy 15 limuzin s 13 T-modell (kombi) kzl lehet vlasztani, ami a legnagyobb s legsokoldalbb modellvlasztk a piaci szegmensben. A motorpaletta is nagyon szles: 136 LE-tl 514 LE-ig tart a skla.
Az E-osztly j genercijt alig lehet megklnbztetni az elztl, csupn a front dizjnjt szabtk t egy kicsit. Helyzetjelzknt fehr vilgt didkat alkalmaztak, az oldalkszbk s a hts lkhrt pedig Avantgarde dizjnt viselnek minden vltozatnl. Bell az aut j sznekkel, j ngyklls kormnnyal, elliptikus kezelgombokkal s a szria Thermatic automatikus klmaberendezs j kezelszerveivel klnbzik az elz modelltl.
A tervezk jra harmonizltk a szneket, krpitokat s anyagokat is. Az Avantgarde line-t kt j sznrnyalata (konyakbarna s szaharabzs) fekete tetkrpittal teszi jellegzetess.
A limuzin s a T-modell szriban rendelkezik a preventv PRE-SAFE rendszerrel, amely fenyeget veszlyhelyzet rzkelsekor reflexszeren hajtja vgre a vezett s a mellette lt vd intzkedseket. Ezzel az vek s lgzskok tkzs esetn a legjobb hatsfokkal kpesek vdeni. Az E-osztlyban szriafelszerels a NECK-PRO fejtmasz is.
Szenzorvezrlssel a msodperc trtrsze alatt reaglva elrenyomul s megtmasztja az tkzskor htracsapd vezet s oldallsen l fejt.
A rfutsos balesetek cskkentse rdekben az j E-osztlyt villog fklmpkkal szereltk fel. Hatsosabban figyelmezteti a kvet jrm vezetjt a hagyomnyos fklmpkhoz kpest. A Mercedes kutatinak teszteredmnyei alapjn tlagosan mintegy 0,2 msodperccel rvidti meg a reakciidt a vszhelyzetben villog fklmpa. A fkt ezzel, pldul 100 km/h sebessg esetn 5,5 mterrel rvidl.
Dzelmotorok
Az E-osztly j genercijnak tz motorja kzl hat j, illetve tovbbfejlesztett. Akr 82 LE-vel tbbet teljestenek s nyomatkuk 70 Nm tbbletet is nyjthat. Ennek ellenre fogyasztsuk a korbbi modellek szintjn maradt: minden harmadik E-Mercedes tlagban egy literrel kevesebbet fogyaszt 100 km-en.
A CDI motorok sszesen tbb mint 90 ptelemt, alkatrszt mdostottk, s fejlesztettk tovbb. A 6,3 literes tlagfogyaszts megrzse mellett 14 lervel nvekedett az E 200 CDI teljestmnye (136 lerre), a maximlis nyomatk a pedig elrte a 340 Nm-t. Az j E 220 CDI cscsteljestmnye mostantl 170 LE, maximlis nyomatka pedig 400 Nm. Ezek az rtkek kereken 14 illetve 18 szzalkkal magasabbak a korbbi modellnl. A fogyaszts vltozatlanul kedvez maradt: a limuzin 6,2, a T-modell 7,1 liter. Az j hathengeres, 165 kW/224 LE dzelmotor az E 320 CDI modellben igazn jl hz, maximlis nyomatka 510-rl 540 Nm-re nvekedett.
Az Egyeslt llamokban az E 320 CDI modell az els dzelmotoros szemlygpkocsi a fels-kzpkategriban. A Mercedes a 2007-es modellvtl jelenik meg az USA-ban els zben BLUETEC-technologival szerelt dzeljrmvel, amelynek nitrogn-oxid kibocstsa jelentsen cskkent. A jvbeni E 320 BLUETEC a vilg legtisztbb dzelautja lesz s 20-40 szzalkkal kevesebb zemanyagot fog fogyasztani, mint a vele sszehasonlthat benzinmotorok. Eurpba legksbb 2008-ban jutnak el a BLUETEC modellek.
Benzinmotorok
A ngyhengeres E 200 KOMPRESSOR 184 LE teljestmnye 12,5 szzalkkal nagyobb, mint a korbbi. Maximlis nyomatka ugyancsak nvekedett, 250 Nm-re. Az E-osztly motorprogram cscsn 2006 kzeptl az j fejleszts nyolchengeres, 5,5 liter lkettrfogat, 388 LE teljestmny benzinmotor ll. A korbbi V8-al szemben 26 szzalkkal nagyobb teljestmnyre kpes. Forgatnyomatka 530 Nm, amely mintegy 15 szzalkos emelkedst jelent korbbi maximumhoz kpest. Ezltal az E 500 sportkocsikra jellemz menettulajdonsgokkal rendelkezik: nullrl 100 km/h sebessgre 5,3 msodperc alatt gyorsul, gy 0,7 msodperccel elzi meg az elz E 500-ast.
A Mercedes-AMG-tl szrmazik az j E 63 AMG. V8-as szvmotorja 514 lert fejt ki, maximlis nyomatka 630 Nm. Ezzel az E 63 AMG minden idk legersebb E-osztlya lett.
DIRECT CONTROL
Az j E-osztly menettulajdonsgai is jobbak mint az elz genercij, ksznheten a DIRECT CONTROL csomagnak. A mintegy 10 szzalkkal direktebb kormnyzssal az E-osztly knnyebben reagl a kormnymozdulatokra, nagyobb vezetsbiztonsgot s menetstabilitst nyjtva. Az j lengkar-gyazsnak ksznheten a kanyarokban mg jobban tapad az aut, kormnyzsa pedig semlegesebb. Az Elegance s Avantgarde modellek ezen tlmenen hzer-hatrol rugt kaptak, ami a kanyarban cskkenti a jrm dlst. A DIRECT CONTROL csomaghoz tartozik a hatfokozat manulis vlt j vezrlse is a nagyobb kapcsolsi komfort s pontosabb sebessgvlts rdekben.
Az S-osztlybl kerlt t az ADAPTIVE BRAKE hidraulikus, ktkrs fkrendszer, elektronikus komfort s biztonsgfokoz funkcikkal. Az E-osztlyba bekerlt az abroncsnyoms-ellenrz rendszer is.
Intelligens Vilgtsi Rendszer
 |
Galria | |
Az Intelligens Vilgtsi Rendszer (IVR) az adaptv fnyszrk j genercijt kpviseli. Alkalmazkodik mindenfle menet- s idjrsi krlmnyhez, a biztonsg rzkelhet tbblett knlva. j vilgtsfunkcik, mint az orszgt- vagy autplya vilgts ltal 50 mterrel nvekszik a vezet lttvolsga. Az Intelligens Vilgtsi Rendszer rsze a kanyarmegvilgts s az oldalra kikanyarod vilgts, valamint az ttest szlt jobban lthatv, ezltal mg jobb orientldst lehetv tev kibvtett kdvilgts.
Az Intelligens Vilgtsi Rendszer t klnbz vilgtsfunkcival rendelkez, vltoztathat vezrlssel elltott fnyszrkat alkalmaz. Az IVR a kvnsgra rendelhet bi-xenon fnyszrkkal kombinlhat. A bi-xenon tomptott vilgtst az IVR orszgti menetvilgtssal vltja fel, amely az ttest baloldali szlt ersebben s tvolabbra hatan vilgtja meg a korbbiaknl. A vezet lttvolsga gy tz mterrel nvekszik.
90 km/h feletti sebessggel val haladskor kt fokozatban automatikusan az j autplya-menetvilgts kapcsoldik be: elszr a xenon-lmpk teljestmnye fokozdik 35-rl 38 Wattra, a msodik fokozatban 110 km/h sebessg felett pedig megnvekszik a bels fnyszr hattvolsga. Ezltal egyenletes, akr 120 mterre elvetl, az ttestet teljes szlessgben megvilgt fnykve keletkezik, amelynek kzponti rszben az aut vezetje 50 mterrel tvolabbra kpes elltni, mint a korbbi hagyomnyos tomptott vilgts szolgltatta fnnyel.
Az ugyancsak az IVR rszt kpez kibvtett kdvilgts segtsgvel javul a vezetk orientldsi lehetsge kdben val haladskor. Amikor a hts kdlmpt 50 mternl rvidebb lttvolsg s 70 km/h sebessgnl alacsonyabb sebessgnl bekapcsoljk, az E-osztly baloldali bi-xenon fnyszrjnak fnypszmja nyolc fokkal kifel fordul s egyttal lefel sllyed, amely ltal az ttest bels fele mg jobb megvilgtst kap. Egyidejleg a szlesebb fnyeloszls rvn cskken a kdrl visszatkrzd fny elvakt hatsa.
A kibvtett kdvilgts 100 km/h sebessgig marad bekapcsolva.
Az aktv kanyarmegvilgtst is tovbbfejlesztettk. A fnyszrk psztzs-tartomnya 12-rl 15 fokra nvekedett, gy a szk kanyarokat mg jobban kpes megvilgtani. A tomptott s tvolsgi orszgti vilgts-funkciban zemel aktv kanyarmegvilgtsnl a bi-xenon fnyszrk automatikusan kvetik a kormny elfordulst. Ezzel mintegy 90 szzalkkal javul a kanyarok megvilgtottsga.
Az Intelligens Vilgtsi Rendszer eleme tovbb a kanyarod vilgts, amelynl a megfelel oldali kdfnyszr automatikusan kiegsztleg bekapcsol, ha a vezet az irnyjelzt zemelteti vagy a kormnykereket elfordtja. A kanyarod vilgts 40 km/h sebessgig kapcsoldik be, s 30 mter tvolsgig vilgtja be az oldals teret.
|