Rendes vltt bele!
Automata egy BMW-be? Legalbb olyan nevetsges tlet, mintha, nem is tudom, hajtott kereket kormnyoznnk, vagy ilyesmi.
Ksz, megtrtem, legyztek, Amerika nem tud veszteni (eltekintve Dlkelet-zsitl). A szakllas majom, aki tbb zben megcsfolta Eurpa egyik legpatinsabb autmrkjt, elvesztette az els csatt, de megnyerte a hbort. Chris Bangle formaterve mra velem egytt a legtbb BMW-rajongt megtrte, az ts szria minden porcikjra azt kell mondjam: tetszik.
Azrt mg akadnak harcol csapatok: a petitiononline-on a cik rsakor 12 332 alrs ll a Stop Chris Bangle! cm tiltakozv aljn. A fekete jl ll neki. A gynyr ragadozszemek kiragyognak a stt krnyezetbl, remekl rvnyesl a gyrs helyzetjelz s az oldalra biggyesztett kis indexgyngysor. Akr a tbbi Bangle-BMW, az ts is l, llegzik, ahogy futnak rajta a fnyek, ltszik, hogy trelmetlenl remegnek bre alatt az izmok.
Krm alig van a kasztnin, csak ell, a kihzott sark, tbb mr nem vese, hanem valami ms alak htnylsok kr kerlt egy kevs. A ritks htrcson nem tsejlik, hanem tltszik a jkora ht s kt merevtplca, s mg ez a kis mszaki meztelensg is jl ll az tsnek.
Htulrl is j elnzegetni, csak gy st belle az er, amirt j rszben a 275-s gumik s a dupla kipufog felelsek, de a felfel sliccelt lmpk is rszeslnek az rdembl. Nem tudom, a htklls felnikben is benne van-e Bangle keze, de az egyetlen egyenes vonalat sem tartalmaz kerk igazi dizjnremek.
Nem sok hinyzott ahhoz, hogy bell is sszenyladzzam az autt, de szerencsre sikerlt tallni egy-kt belektnivalt. Pldul a gyszos hangulatot. n ilyen csuromfekete autt biztos nem vennk, ahogy unokatestvrem mondta az alkalmi utas szerepben: a koporsszer bels jl felkszt arra, ami egy ers BMW-ben kikapcsolt menetstabilizlval vrhat a tl btor sofrre.
Meg mg ott vannak az ablakemelk kapcsoli. Az ajtkon, a vzszinteshez s a fgglegeshez kpest egyarnt 45 fokkal kifordtva. Gytrelem a csuklnak. Egybknt minden tkletes, Karotta kifogsolta a manyagkilincseket, de ha nem szl, n szre sem veszem, hogy nem ugyanabbl az azonosthatatlan, de varzslatos fmtvzetbl kszltek, mint az I-Drive gombja s a vltkar bettje. Ebbl a fmbl kerlt egy kicsi a kormnyra is, miltal a hrom kll nmileg Mercedes-csillagra emlkeztet, ami vicces.
Sokig nzegettem a fura, gyrilag koszos hats szrksfekete manyag bettet a mszerfalon, a hamutart ajtajn s mg imitt-amott, de vgl gy dntttem, szp az. Ugyanez jtszdott le az lsek krokodilbrszer betteinek vizsglgatsa sorn. A kormny fogsa s formja is rendben van, a kzpkonzol klma- s hifigombjai, -forgattyi ttekinthetk s kzre llk, az I-Drive-ot pedig jmagam - valsznleg egyedliknt a Fldn - szeretem, br menet kzben vllalkozni egy hangsznlltsra nagy valsznsggel akaratlan svvltst eredmnyez. Nem j tz msodpercekig nem az utat nzni.
Az ls lltshoz szerencsre nem kell, nem is lehet az llap oldalra biggyesztett konzolra vetni szemnk vilgt. Pr prblkozs utn tisztba jttem a dolgokkal, melyik gombbal lehet a fejtmla magassgt, melyikkel az llap hosszt, melyikkel a tmla fels rsznek dntst, melyikkel az elektromotoros oldal- vagy gerinctmaszt kezelni. Igazn felhbort, hogy a fejtmla kis szrnyait kzzel kell a tarknkhoz igaztanunk, piha.
Mgsem ez vett le teljesen a lbamrl. A kihajl pohrtart se semmi, de van mg jobb. A knyktmaszban egy kis brrel bevont elem, ami elrehzhat a kzifk fl, gy az alkar szpen elheverhet a vlt karja mellett. No de ha behzom a kzifket, vigyorogtam, ez biztos letrik. Ht nem trik le, hanem visszacsszik. De nem a fkkar tolja vissza, hanem van erre a clra egy kis racsnis mechanika valahol a kardnalagt mlyn. Tkly.
Persze kit rdekel mindez, amikor ott a ktturbs, bivalyers motor az orrban. Alig vrtam, hogy ill tvolsgba kerljek a BMW Magyarorszg szkhztl, s megprbljam, mire kpes 272 ler, no meg 560 Nm a hts tengelyen. 560 newtonmter, uramatym, gyerekkoromban az aktulis legnagyobb V8-as vagy tizenkt hengeres luxusautkrl rta a hazai sajt, hogy "mozdonyhoz ill" meg "gyri az aszfaltot". Mercedes 500SEL '85: 399 Nm, BMW 750i '89: 450 Nm. Most meg egy sima nagykategris a hromliteres dzellel krberhgi ket, hiba, vltozik a vilg.
35d
Ahogy a BMW j dzelbszkesgrl hrszerkesztnk annak idejn mr lelkiismeretesen beszmolt: "A ktlpcss turbfeltlts lnyege, hogy a motorba kt, eltr paramterekkel rendelkez turb nyomja a srtett levegt: az egyik kis tehetetlensg, gy turblyuk nlkl kveti a motor fordulatszm-vltozsait, mg a msik jval nagyobb kapacits, ez hatkonyan nveli a motor teljestmnyt magasabb fordulatszmon. gy az j motor amellett hogy kivtelesen ers, csaknem olyan spontn reakcikra kpes, mint egy turb nlkli benzines."
Persze mindebbl semmi sem ltszik, ha felcsapjuk a knnyen nyl, termszetesen teleszkppal tmogatott gphztett. A kt klnbz mret turb valahol a szp manyagdekorci alatt lapul.
s vgre tudtam csaldni. Nagyot. A vezets lmnye, szl a BMW szlogenje. Ht ezt irtottk ki vagy 98% erejig a tesztautban. A motor nagyon menne, nagyon akar menni, de a vlt elgncsolja. A hromezres hathengeres dzelhez mrten szinte vgyakozva lesi a gzpedl llst, knnyedn prg fel, Euro-IV-hez kpest gyorsan ejti a fordulatot, de sohasem lehet tudni, mikor ri el az er a hts kerekeket.
Flrertsek elkerlse vgett: az automata 535d ers, gyors aut, az aktv kormnyzs a kettt sem fordul kormnykerkkel klnsen lvezetes. De izgalmas kanyargshoz az n paradigmarendszeremben kuplung kell s kzi vlt, esetleg az M5-s robotizlt sebessgvltja. Frfias kzdelem a kitr htsval, nem pedig bkly. Ettl mg a tesztaut nagyon j aut, csak nem hozza azt, amit egy BMW-tl, ha nem Hetes, okvetlenl elvr az ember. Mrmint n. Az 535d alapra 14,5 milli forint, az automata felra a tbbi tsnl 580 ezer, de ehhez alapron jr. Ha, ha, ha. Ha ennyivel kevesebbrt adnk, akkor is a kzi kne. Mrmint nekem.
Kzi vlt?
Nem mindenben rtek egyet. Modern autt kzi vltval gyrtani maradisg. Fleg viszonylag nagy autt. Kzi vlt 2005-ben? Haha! Ha valaki vltogatni akar, az versenyezzen, vagy ljn motorra. Olyan, mintha kzzel mosnl otthon a tizenktszobs villdban. Persze ismerem az rveket: "nekem ne mondja senki...", meg "sportautba kzivlt val" stb. De gondoljunk bele, minden a cscson, DVD, villanyls, navigci. Bakker, mirt nem nzik a trkpet, kukba a navigcival, s radsul az olajozst is meg lehetne oldani cspgtetses kmlelnylsos rendszeren, st az elgyjtst is lehetne szablyozni manulisan, nehogy m' valaki szablyozza nekem az elgyjtst... Szval szerintem egy rendes automata kell, a kzivlt maradjon a veternoknak s a sportkocsikba. Nzzk meg a clcsoportot, s megllapthatjuk, hogy kzivlt egy ts BMW-ben szgyen. g kos
Kzi vltval nem is kaphat az 535d. Egy BMW-rtkest hvta fel erre a figyelmemet, szerinte a kizrlagos autamatizmus oka az, hogy vrosban araszolgatva horror lenne a folytonos blogats a bivalyers motorral. Meg aztn a vsrlk, az ts sorozat clpiaca ltalban nem azt szokta krdezni a BMW-tl, hogy hogyan lehet minl tbbet keresztben autzni, hanem azt, hogy nem nagyon veszlyes-e a htskerkhajts, jaj, csak meg ne cssszon. Nekik pedig inkbb automata val.
A jv motorja a mlt vltjval, blogatnnk egy-egy pohr vrsborral a kandall eltt a kollgkkal, ha kilencvenves nyugdjas jsgrk volnnk. Igaz, hogy a hatsebessges automata mindent megtesz a gyors kapcsolsokrt, s mg kzi vltsi lehetsget is knl, de minek, ha egy gzads-gzelvtel 400 1/min fordulatszmlengsekkel jr. Elzsnl padlgznl eltndik az aut, hnyasba is tegye a vltt, kzi zemmdban pedig nem tartja leszablyzsnl a motort, nem enged direkt kapcsolatot motor s kerk kztt, hanem feljebb kapcsol, ha gy ltja jnak. Ht hogy csapasson gy az ember?
Murvn, vizes ton (s gondolom hban is) igazi BMW, gy megy keresztbe, mint a kisangyal, de a 272 lnak pont az lenne a lnyege, hogy szraz aszfalton is gy tegyen. Mg 235-s kerekekkel is. Amiket egybknt rmmel elforgat indulsnl vagy kis tempnl, ha kikapcsoljuk a DTC-t, illetve DSC-t, de a csikorgs induls egy letkor s egy pr piros lmpa utn nmagban mr unalmas.
Ennyit a vezets lmnyrl, kapcsoljuk szpen vissza a Dinamikus Trakci Kontrollt, a Dinamikus Stabilits Kontrollt s kezeljk helyn a dolgokat. Ez egy drga, brkrpitos, nagykategris limuzin, nyomatkos dzelmotorral s kt pedllal. Jjjn ht az utazs lmnye.
Csend, bke s nyugalom. Pccre indul a motor, sz szerint: a kulcsot elg csak megmozdtani, az indts teljesen elektronikus. Knnyed gyorsts brmennyirl brmennyire, 250 km/h-ig. 100-nl 1400-at, 130-nl 1800-at forog a motor, kmletes gzpedlkezelssel 2000-2100-as fordulaton mr feljebb kapcsol a vlt. Nagy kanyarsebessgre tervezett, de alapveten kulturlt, knyelmes a futm, ami csak a /35-s, defekttr, teht merevtett oldalfal Goodyear RFT, azaz Run Flat Tyre abroncsok miatt rzs. Nem fnyzen sok, de bsgesen elegend a hely fejnek, trdnek egyarnt.
Az 535d 10,7 litert evett tlagos hasznlatban, igaz ott volt ugye a prblkozs a keresztben autzsra. Anlkl tz alatt maradt volna, sok gyors orszgttal, nmi vrossal. Automatval. Trhet.
Kifinomult a BMW sebessgtart automatikja. A tempomat kln kis mutatval jelzi a belltott tempt a sebessgmr szmlapjn, de a HUD-on is kirja, mennyivel megynk. Ja igen, a HUD. Head Up Display, "fel a fejjel"-kijelz, vgre megrkezett hozznk Amerikbl. Az aut a mszerfal tetejrl a szlvdre vetti a sebessget (a sportos BMW-knl a fordulatszmot is) s a klnbz fontosnak tlt informcinkat, miszerint kikapcsoltuk a menetstabilizlt, vagy nincs bektve az utas. Nekem j volt, de alacsonyabb emberek nha nem lttk a vezetlsbl a szk szgbl ltsz szmokat.
Ltvnyos, nem mondom, ha nem lenne eleve gyengm a BMW, akkor csak ezrt a kis okossgrt is az tst vlasztanm az sszes eurpai nagykategris kzl. De kizrlag hrompedlos vltozatban. s n?
|