Hrek : BMW 130i: Az rm forrsa |
BMW 130i: Az rm forrsa
Kihv, hangos, tlmotorizlt s mregdrga. A zldek szerint minden bizonnyal rtelmetlen benzinpusztt a BMW 130i, s tnyleg majdnem gy van - ennek ellenre ki kellene tallni, ha nem lenne.
Nem emlkszem pontosan, de hromszor vagy ngyszer jtt az importrtl elnzst kr udvarias telefon, hogy a 130i-vel kapcsolatban j idponthoz kell alkalmazkodnom, mert a kollgk az tlagosnl jobban amortizljk a gpet, s a sorozatos javtsok miatt borul az eljegyzs. Mr az els mdostsnl tudtam, nem lesz egyszer kivrni, amg psgben eljut hozzm a tesztaut, de a trelmem szerencsvel prosult, s eljtt a vrva vrt pillanat. 265 ler a kompakt osztlyban nem szokvnyos dolog, s mindez htskerk-hajtssal prostva izgalmas sszelltst sejtetett.
Kezdjk a formval. Mlnak a hnapok, az vek, nekem azonban mg mindig kakukktojs az 1-es. Nem tehetek rla, de nem igazn tetszik, olyan, mint egy kerekekre lltott, felgyrt orr trabakancs. Az autdesign Hkuszpkja, Chris Bangle ezen is eladta a felletekre vonatkoztatott fnyjtkt, de a hats zls dolga, br ktsgtelen, hogy az emszthet furcsasgval a BMW toronymagasan kitnik a kategriatrsai kzl, s ez a klncsg egy presztzsmrka esetben akr dnt rv is lehet a vevknl. A 130i a sorozat jelenlegi cscsmodellje, ezrt amilyen butn hangzik a 116i-nl az M sportcsomag opcija, ugyangy a soros hatossal tzelt nagyvadhoz szinte ktelez. A tesztaut rendelsekor nagyon okosan kipipltk az 570 ezer forintos pakkot, amely a gynyr, esetnkben Le Mans kk fnyezs mellett olyan nyalnksgokat is tartalmazott, mint 18 colos felnik, M futm vagy M aerodinamikai csomag. rdekes, hogy az ajtk csukdsakor nyomt sem vltem felfedezni annak a szoksos tompa, szfajt drrenst idz hangnak, amit a mrka nagyobb modelljeinl hallani, most fmesen csattanva zrdtak az ajtk, pedig nem sproltk ki az anyagot az 1-esbl, amely resen 1450 kilogrammot nyom a mrlegen.
Az lsbe huppanva elszr flig rt a szm. A felras sportlsnek nemcsak a combtmasza, de az oldals hurkja is llthat, gy kilhettem azt a mnimat, hogy satuba fogtam magam, mint egy igazi versenyautban. Fantasztikus rzs, s a sort lehet folytatni! Az M brkormny csak akkor lehetett volna tkletesebb, ha a helyenknt perforlt, nemes anyag helyett velrbortssal ltjk el, akrcsak a vltkart, amely szintn magn viselte az M logt. A vezeti pozci hibtlan, 173 centis termetemre belve mg htul is maradt hely, de attl tartok, langalta alkat vezet mgtt mr nehezen lehetne knyelmesen elfrni. A csomagtart 330 litere megti az tlagot, a skokkal hatrolt regbe viszonylag egyszer pakolni, s alapron adott gesztus a 40:60 arnyban dnthet hts lstmla, amellyel knnyen bvthet a kapacits. A dolog hallosan komoly, ugyanis a BMW alapfelszereltsgt tartalmaz lista bszkn tesz emltst a szria csomagtr ajtrl (!), amely az emblmval nyithat... Errl Nagy Band rgi kabarszma jut eszembe, amikor a Trabantrl meslve jsgolja, hogy csoda egy masina, mert tltsz a szlvdje, forgathat a kormnya s kifel nylnak az ajtk.
Az utastr pozitvuma, hogy si szoks szerint a vezet fel kacsingat a mszerfal, nekem ettl BMW egy BMW, a helyenknt elszrt manyagoktl azonban elspadtam. A mszerek sildjnek puritnsga 10,3 milli forintrt pimaszsg, az ajtburkolat pedig hrbl sem ismeri a textilt - a nagydarab prselt plasztik tlsgosan egyszer ezen a prmium nven emlegetett kategriban. A minsg azonban hibtlan, precz illeszts s zrejmentessg jellemzi a legkisebb mnchenit, az ergonmival sincs baj, s sokakkal ellenttben nekem a kgybr mints fmdekorci is bejtt. A knyelmi tartozkok dnten extra pnzrt beszerezhet csecsebecsk, gyakorlatilag mindenrt fizetni kell, amitl vidmabb s komfortosabb az let a fedlzeten, ezrt nem is bocstkozom hosszas felsorolsba, mert a tesztaut ra mindenre magyarzatot ad.
A Muppet Show kzismert Brekije l a volnnl, vigyorog, mint a vadalma, mikzben porolva csapat egy 1-essel. Igen, ez a tvben ltott reklm, de mr az els nap megfordult a fejemben, hogy beugrok a sarki jelmezklcsnzbe, s Brekinek ltzm. Az els krdsem az volt az tvtelkor, hogy sperrdifi van-e a kocsiban, mire a kiss morbid, m kijzant vlasz gy hangzott, nincs, mert a BMW senkit nem akar meglni. Sajnos opciknt sincs vsrlsi lehetsg, ami nagy kr, mert sperrel igazi gyilkos lenne a 130i, igaz, az tlagosnl mr gy is nagyobb vezeti tudst ignyel a kordban tartsa. De mitl is mrges fenevad ez a kocsi? Nem rt tudni, per pillanat azrt nincs M1, mert ahhoz a hagyomnyok szerint nll sportmotorra lenne szksg, ezt viszont nagy valsznsggel tl kltsgesnek tartjk a BMW-nl, gy jobb hjn a vilg egyik legjobb soros hathengerest dugtk a kompakt kasztniba, azt, amelyik vgan hurcolja pldul a dgnehz 630Ci kupt is. A presztzsharc azonban kkemny, ezrt a verebek mr csiripelnek a jv rettegett fegyverrl, a mg mindig nem M1-es 135i-rl, amely a dupla turbval szinte lefojtva szuszogna ki magbl 306 lert, de szintn szlva mr ez a 265 ler is tbb mint elegend.
Vrosban jrtam egy htig, a lehetsgekhez kpest kitaposva a lelkt, ezrt nem csodlkoztam, hogy 18 liter al nem ment a fogyaszts. Pedig szavamra, minden reggel megfogadtam, st, tban a parkol fel mg a liftben is motyogtam, hogy ma csak piano, szpen csordoglunk, semmi hajsza, de aztn az a nyves START-STOP ENGINE felirat gomb a mszerfalon rendre trta a forgatknyvet. Manapsg mr mindenki nyltan autbuzinak vallja magt, aki letben egyszer kiolvasott egy autkatalgust, se szeri, se szma az auts firkszoknak, s dnten ennek ksznhet, hogy tojshjjal a fenekkn bravroskodnak, aztn trnek kett ilyen autkat, mint a 130i, de most tnyleg borul a paprforma. Akinek vr helyett benzin csorog az ereiben, kptelensg, hogy ellen tudjon llni annak, ami a gombnyoms utn trtnik. A hathengeres olyan durcsan bred, mint a medve a tli lombl, a kipufog mly baritonja kzvetlenl az idegeket borzolja, pedig ez mg csak az alapjrat, mert az rz szv nem knozza hidegen forgatva a motort. Akrcsak rgen a faterom az reg autnkkal, nhny percet n is szszmtltem reggelenknt, amg elindultam, s akkor sem gy, mint aki megrlt.
 |
Galria! | |
Msfl tonnja ellenre igen robbankony a legkisebb, de legersebb BMW. A hromezres soros hatos szinte a pincbl hz, s elkpeszt, ahogy minden fokozatban menni akar. Menni? Rohanni! A 130i igazi lteleme a nylt plya, ahol sorban lehet pakolni a gangokat, ahol llni lehet a gzon, s a motor knont nekel a kt mretes csvel, amely htul kilg az M-es szoknya all. Csodlatos a BMW mrnkeinek alzata, hogy mertk sutba vgni az idita racionlis szempontokat, s ptettek egy zajos, harsny, egyben pimasz jrgnyt, amely kikapcsolt elektronikval pillanatok alatt leget maga alatt egy garnitra gumit. Kvncsisgbl nyomtam egy gavallr startot, fstbe borult a fl kerlet, s j 50 mter fenkriszls vists utn ijedtemben vettem el a gzrl a lbam, mert meggyzdsem szerint valban cafatokra tpte volna a drga papucsot. Hihetetlen j jtkszer, mindene rendben van, a kormny, a vlt, a sportfutm mind-mind passzol a BMW sportos karakterhez, a gyakorlatban mgis rtelmetlen az egsz.
Csaldi igslnak sem a szks utastere, sem a horror ra nem teszi alkalmass, az agyvelt rz M futm a 18-as kerekekkel nem Budapestre val - noha ennek ellenre meglepen kezes s komfortos viselkedst tapasztaltam -, s brmilyen furcsa, a kirobban dinamika a veszly legnagyobb forrsa. A 130i ms dimenziban mozog, mint az tlag jrmpark, s ami letveszlyess teszi, ahogy kihozza a vezetbl a kisrdgt. Nagyon remlem, megsztam bntets nlkl a prbahetet, s nkritikt gyakorolva tesztelknt szgyellem, hogy rossz pldval jrok ell, de az igazsghoz az rnyoldal tnyei is hozztartoznak, a BMW 130i pedig kpes a hatalmba kerteni brkit, s ez nem hallgathat el. Olvastam errl a modellrl marasztal cikket, amolyan - mr bocsnat a kifejezsrt - "csakazrtisleszarozom" stlusban, olvastam tldimenzionlt beszmolt,
amely negdesen cspgtt a dicsretektl. Jmagam prblok a kzpton maradva tlkezni, s va intek mindenkit, aki nem rzi a puskapor szagt: 265 ler a hts tengelyen nem gyerekjtk! Kikapcsolt DTC-vel gzzal fordul, sszel nyomva a pedlt fenomenlis szrakozs, komolyan, de igazn meghajtva mr alattomos tud lenni, ami emberletet jelenthet, ha hinyzik a szksges vezeti tuds! Nagyon keskeny az a pall, amelyen egyenslyozva a 130i nagy tempban, de kell biztonsggal terelgethet - pldul rossz, hepehups ton (s ilyenbl bven akad kis haznkban) klnsen sznl kell lenni, mert a feszes futm miatt az aut hajlamos elpattogni, s elg egy lezser kormnyfogs, egy elvtett mozdulat, mr keresztbe is lltunk. A kvetkezmnyeket pedig nem kell ecsetelni.
A BMW 130i igazi luxustermk: mregdrgn knl olyan szolgltatst, aminek 80 szzalkt elvileg soha nem lehet kihasznlni. Tl gyors, tl ers, tl drga ahhoz, hogy sszeren mellette dntsnk, de ppen ez a vonz is benne, hogy egyszeren tl sok. A formja zls dolga, gy felltztetve, szp kerkkel, ebben a gynyr kkben hatrozottan jobban fest, mint puritn 116i jelzssel, de az utastr egyes rszletmegoldsai, anyagai alatta vannak a BMW-tl elvrt szintnek. A kidolgozs minsgvel nincs baj, de rtelemszer, hogy a potencilis 130i vsrlt nem elssorban a nmet precizits veszi le a lbrl, hanem az aut lelke, mert ksznheten a pomps hajtslncnak, a legdurvbb 1-esnek kivtelesen lelke is van. Aki ezt megrti, s tud vele megfelelen bnni, az valban elmondhatja magrl, hogy autbuzi - mert trni, zzni brki tud, ahhoz nem kell tudomny.
|