Hrek : Chrysler 300C 5,7 HEMI V8: Civil harckocsi |
Chrysler 300C 5,7 HEMI V8: Civil harckocsi
Brutlisan nz ki, mretei tekintlyt parancsolnak, jl is megy, ennek ellenre csak ltszatra tipikus gengszter limuzin a 300C. 15 millirt szinte ajndk.
Az gy volt, hogy zsrizni hvtak az American Car Club Hungary (www.acch.hu) auts rendezvnyre, s inamba szllt a btorsg. ppen Mitsubishi Colt volt alattam, s eszembe jutott egy mendemonda, miszerint az ilyen bulikon a V8-as hangmmorban lubickol amcsi gpstnosok mindig sszevernek egy japn autt, amely az alapszably szerint sellensg - mg a Cadillac Drive-os Fbryval is elmondattk e szent mondatot, amikor tiszteletbeli tagg avattk. Berezeltem teht, hogy elrendezik a jobb sorsra rdemes, szerny hromhengeres tesztautm sorst, ezrt a hazai Chrysler importrtl krtem segtsget, az alkalomhoz ill megjelens miatt. A cg dupln szerzett rmet, mert a htvgre vonatkoz ignyembl egy teljes tesztht lett, s titkos vgyknt a 300C 5,7 HEMI V8 vltozata kerlt hozzm.
Az tvtel utn kedvenc pihenhelyemre vezetett az utam, ahol a lemen nap fnyben (reggel van, Gaben...) legeltettem a szemem a kasztnin. Mi tagads, pompsan nz ki! Pldul, amg az Alfa 159 "hatlmps" orra rafinltan fenyeget a visszapillantbl nzve, addig a 300C a hatalmas, krmozott pofval kertels nlkl riogat. Militarista bets ismersm szerint az sem lenne meglep, ha lnctalpakon gurulna, s lvegtorony forogna a tetejn, annyira tankszer a felptmny, s erre a masszv hatsra csak rjtszanak a keskeny ablakok, a 18 colos felnik s a helyenknt szgletes formai megoldsok. A gengszteres fekete dukk szinte ktelez paprforma, br lttam mr ezstben, s gy sem rossz. A Chrysler szerencsre nem vitte tlzsba a csicst, egy-egy diszkrt krmcsk, csillog tkrhz s szolid HEMI felirat az emblmn - erre mondjk, hogy a kevesebb nha tbb.
t mter, kt tonna, 340 ler - na, ppen ilyen benne lni, ha az ember tisztban van a szmokkal. Ez gy taln picit furcsa, de mindjrt elmagyarzom. Hla az gnek, nem estem abba hibba, hogy holmi sportos, fickndozs autnak gondoltam a teljestmnye alapjn. Ugyanis nem az. Tekintlyes hossza ellenre a 300C a fels-kzpkategria npes csaldjba tartozik, teht konkrt piaci ellenfele az A6-os Audinak, az 5-s BMW-nek s - mondhatni hzon bell - az E osztlyos Mercedesnek, amely modellnek az elz szrijbl szmos elem megtallhat a lemezek alatt. A hosszhoz komoly tmeg is trsul, gy a 340 lovacsknak van mit a htra venni, de ettl mg ugyangy nem kerl partiba az A8-as, 7-es s S-osztlyos trival, mint ahogy a Volvo S80, a Peugeot 607 s trsaik. De nincs is erre szksg, ez a Chrysler gy j, ahogy van.
Igen gazdag az alapfelszereltsg, br 15,5 millirt azrt mr illik adni valamit a V8-as motor mell. Meglep, hogy felras a brkrpit, viszont a kaliforniai difa betteket nem rdemes erltetni, ugyanis a helyenknt nem tl exkluzv manyagokkal prostva sntt az sszhats. Az ltalnos minsgrzet, illetve az sszeszerels azonban j. Zrgst, nyikorgst, netn egyb bosszant zrejeket nem hallani, egyedl az automatavlt karja krli keret ltygtt, amit knnyen lehet, hogy barbr tesztel tett tnkre korbban. A felras, 380 wattos Boston Premium hifi nem kidobott pnz, a mellztt difbl majd a fele kitelik, s a jazz klnsen fekszik neki.
A kls mretekhez kpest a bels mr kevsb grandizus, de azrt szorongsrl sz sincs. A magasan hzott vvonal miatt szokni kell a keskeny ablakokon val kiltst, br aki Audi TT-bl l t 300C-be, annak biztosan nem lesznek nehzsgei. Este taln mg kvnatosabb az utastr ltvnya, mert klnleges a megvilgts. Sttben a nappal fehr szmlapos mszerek teljes fellete kkes fnyben szik, s ahogy illik, az intenzits tetszs szerint bellthat - nem rt tudni azonban, hogy a Chrysler tpusoknl ez a forgkapcsol vgllsban mkdteti a teljes bels vilgtst, gy beletelt nmi idbe, amg rjttem, hogy a csillr kikapcsolsnak trkkje szoros sszefggsben van a mszerfal fnyerejvel. A kezelszerveknl elnyt jelent a Mercedeses mlt: nyelvtanilag abszurd, de mszakilag knyelmes a pedlos kzifk (amit helyesen rhatunk rgzt fknek), hiny van jobb oldali bajuszkapcsolbl, s a bal oldali vezrel mindent a fnykrttl kezdve az ablaktrln t az indexig, tovbb a fedlzeti szmtgp menje is a csillagos autkhoz hasonlatos, csak a piktogramok trnek el. s a vgre itt a slusszpon, mert a kzpkonzol tetejn nem ms tallhat, mint egy zlses, a krnyezetbe tkletesen illeszked sllyesztett ra, amely a hipermodern Lexus LS sdi kvarcketyerjhez kpest ltvnyra igazi feldlst nyjt.
A Krpt utcai garzsban bedrrentve a motort, hasonl rzs uralkodott el rajtam, mint tavaly a BMW X5 4,8is esetben, m a zrt helyisgbl kigurulva, menet kzben mr nem tnt olyan vehemensnek a HEMI (Hemispheric, flgmb alak gstr) bugyborkolsa. A tervezk valsznleg nem akartk, hogy a V8-as folyamatos morajlsa felrlje az utasok idegeit, ezrt vagy minden lmpnl stop-start zemmdot utnozunk, vagy ha kell, ha nem, llandan padlig nyomjuk a gzt, mert vtek a nyolc henger szp muzsikjtl megfosztani nmagunkat s msokat. Nem kell nagy sz kitallni, hogy a padls zemmd ellen szl a fogyaszts. Mint azt az egyik kp is bizonytja, vrosban 26 liter fl ment az tlag - sajnos pontos a szmtgp -, de egyszer megvadultam, s ekkor mg feljebb szaladt. Megtudtam azonban az ACCH klubosoktl, hogy amerikai aut fogyasztst firtatni illetlensg, meg aztn mifle szakember az, aki jzan takarkossgot reml egy 5,7 literes benzinmotortl? Pedig a jzansgnak elmletben nincs akadlya, mert ez a HEMI mr modern HEMI, s ha kell, akkor szksg szerint 4 hengert "kikapcsol" a takarkos zem rdekben, de n ebbl semmit nem vettem szre. Sebaj, a kollgk mr bizonytottk ezt elttem, gy berem az szavukkal.
 |
Galria! | |
A bunkerszer lmny mozgs kzben pnclautss vlik, kt tonnjval valsgos nehzbombz a Chrysler, s j esetben ez pratlan magabiztossggal tlti el a vezett. A 340 lernek s az 525 newtonmter forgatnyomatknak des mindegy, hogy milyen fokozatban van a Mercedestl szrmaz automatavlt, pldul a Kirly utca dszburkolatos fekvrendrein bekapcsolt kiprgsgtlval alig tudtam tevicklni, mert egyfolytban srtak a gumik, s riszlt az aut feneke. Az elektronikt egyszer kapcsoltam ki, kvncsisgbl, aminek majd 15 mteres gumicsk lett a vge az aszfalton, aztn belegondoltam, hogy jaj, de nem szeretnk egy ekkora vassal kanyarban megcsszni, mert ha ez a tmeg megindul, ht Fittipaldi legyen a talpn, aki egszben sszeszedi. Bksen, halk morgssal cirklni, autplyn a lovak kz odacsapni - igen, krlbell ez a 300C HEMI V8 vilga, s mind a tlszervstott kormnyzs, mind a knyelmesre hangolt futm ezt a nyugodt stlust tmogatja. A fk brna tbbet is, de nincs sok rtelme a nagy testet hajszolni, az Integrkkal, GTI-kel meg kr pitiner versengsbe bonyoldni, mert azok vistva fickndoznak, mint a gazellk, a Chrysler meg felbszlt rinocrosz mdon, dbrgve vgtat velk.
15,5 milli forint nem kevs pnz egy autrt, mg egy j autrt sem, de mint legtbbszr, most is fontos a viszonyts. Vitathatatlan, hogy akinek a hasznlt Swift Sedan a plafon, annak csillagszati a 300C, de ennyi lovat, ekkora kasztniba csomagolva, radsul ilyen meggyz formban senki sem ad a piacon, s mindehhez abszolt korrekt felszerels is jr. Ezen a szemvegen keresztl vizsglva, a sajt kategrijban kimondottan j vtel ez az amerikai modell, s amint az adatokbl kiderl, az extrkkal megpakolt tesztaut ra sem szaladt el, mint ahogy az lenni szokott.
Az importrnek hla, mdomban llt rvid idre belekstolni az amerikai autk vilgba, a 300C 5,7 HEMI V8 igazn pompsan festett a Kincsem parkban, s annyira megtetszett ez a dolog, hogy lelkesen rohantam a kocsihoz n is, amikor elhangzott a "dlidben szl a V8" felhvs. Pontban 12-kor felhrdltek a motorok, egy percen keresztl tapostuk a gzt, majd a hangzavar vgn egy nzeld bcsi azt mondta az unokjnak, hogy azzal a benzinmennyisggel, amit elgettnk, valsznleg hetekig eljrna a Suzukival. Akkor vettem szre, hogy hrom autval mellettem parkoltak le... Kicsit elszgyelltem magam, gy ltszik, vannak mg btor emberek.
|