Hrek : Mercedes-Benz R 320 L CDI: Grand Sports Tourer |
Mercedes-Benz R 320 L CDI: Grand Sports Tourer
Nagynak nagy, sportosnak nem sportos, knyelmes trakocsinak viszont kivl. A fura kls fura belst takar, pldul a vezetlsbl htranzni olyan dimenzi, mint a hres hortobgyi hdrl tvcsvel psztzni az Alfldet. A V6-os dzel megfizethetv teszi a luxust, az R-osztly mgsem lesz npaut.
Emlkszem mg azokra az idkre, amikor a Mercedest regurasnak mondtk. Val igaz, gyerekknt, a nyolcvanas vek elejn nem is lttam fiatal embereket kiszllni a csillagos mrka modelljeibl - hol voltak mg akkor azok a kigyrt legnyek, akiknek ma a fejk bbjn megcsillan a napfny, ellenben a maszek belgygyszunk bottal s W126-ossal (280 SE) jrt. Aztn telt, mlt az id, rkapcsolt a hazai konkurencia (Audi, BMW), a japnok is rmozdultak a piacra, s a Mercedesnl azon kaptk magukat, hogy a tisztes meglhetshez kevs lesz a vilgszerte ismert hromg csillag varzsereje. j modellekre volt szksg, amelyekkel j vsrlkr szerezhet, s egyben vltoztatni kellett a kls-bels formanyelven is, mert lehet, hogy szp s j minsg a klasszikus pepita lshuzat, de mr rnzsre molyirtszaga van. Elindultak ht a kutatsok, a fejlesztsek, s akrcsak az iskolkban a tanv elejn, j osztlyok szlettek, kztk az R, amely Vision GST nven kezdte plyafutst. A GST a cmben is szerepl Grand Sports Tourer rvidtse, amely nagy s sportos
traautt jell, br a teszt utn arra a vlemnyre jutottam, hogy a Sports szt nyugodtan kihagyhattk volna. Az R-osztly (W251) sokat tud, behatrolni ppen ezrt nem egyszer. Sportkocsinak drablis, pedig a V6-os CDI dzel kitesz magrt, terepjrnak annak ellenre alkalmatlan, hogy a 4MATIC rendszer ltal mind a ngy kerk hajtott, s az AIRMATIC lgrugzssal vltoztathat a hasmagassg, norml szemlyautnak meg egyszeren tl nagy az 5 mtert bven meghalad hosszsg miatt.
A karosszria maximum az emblma ltal mutat rokonsgot a mrka tbbi modelljvel, s a bennfentesek tudjk, ha a htmaszkon van a csillag, s nem a gphztetn,
Fura domborulatok
Fura domborulatok
akkor sportos Mercedesrl kell beszlni. Igen m, de az R se nem limuzin, se nem kombi, s nem is kup, taln valahol az utbbi kett keverke lehet, de ebben sem vagyok biztos. Az L vltozat tengelytvja 3215 mm (alap: 2980 mm), ami mr gy szmszeren is dbbenetes, azonban az aut igazi nagysga akkor mutatkozik meg, amikor kinyitjuk a hts ajtt. Ekkora vasat szerintem mg nem szereltek szriagyrtmny kocsira ajt gyannt, s mi sem termszetesebb, hogy a lbtr arnyban van a lenygz mretekkel. A stt fnyezsen zlsesen rvnyesl a krm, ugyanis a tervezk nem lptk t a giccsessg hatrt: a htmaszk hrom plcjn kvl a kilincsekre s az ablakkeretekre jutott mg a csillog fmbl. Az ovlis s dnttt lmpaszem a W210 jel E-osztly ta manapsg mr nem szokatlan egy Mercedesen, s ahogy illik, a "pupilla" Bi-Xenon fnnyel vilgt, s kanyarkvet funkcival is rendelkezik, feltve, ha flmilli forinttal megtoldottuk a vtelrat.
Az utastr els pillantsra Mercedes-Benz hangulatot raszt, amelynek kzppontjban a knyelem ll. A teret nem klasszikus kplet alapjn osztottk fl, hanem 2+2+2 lselrendezssel alaktottak ki knyelmes frhelyeket. Az R-osztly alapveten 6 szemlyesnek szletett, gy a hts kt ls nem bntet szekci, ahova az ellensgeinket ltetjk. Kt 180 centis felntt gond nlkl elfr a harmadik sorban, a beszlls sem rmlom, egyedl a csomagokkal lehet problma, mert teljes legnysggel 314 liter a poggysztr, ami ugyan egy kompakt aut tlagos rtke, de hat emberhez viszonytva nem sok. Hasznlaton kvl a padlba hajtogathatk a szkek, a mvelet viszonylag egyszer, kt szemlyes teherszlltsnl pedig szinte brmit el lehet fuvarozni, ami az ajtnylson befr, s a trfogata kisebb 2,385
kbmternl. Az lsek hossz t sorn is knyelmesek, a vezeti pozci hibtlan, s a kezelszervekkel sincs baj. A design fiatalos (s nem azrt, mert elmaradt a pepita lshuzat), a mszerek krmozott csben lnek, a kormnyrl vezrelhet fedlzeti szmtgp minden fontos adatrl egyszeren tjkoztat. A zene harman/kardon LOGIC7 nlkl is szpen szl, extra pnzrt pedig DVD s teletextes televzi kpe jelenhet meg a COMAND APS rendszer 16:9-es sznes kijelzjn. A fabettek zlsesek, dekorciknt itt is feltnik nmi krm, alaposabban vizsgldva azonban akadnak hinyossgok.
Lehet, hogy szimpln csak az n rgeszmm, de a tesztelt ML 500-hoz hasonlan az R-osztly is kizrlag Amerikban kszl (nem vletlenl, ugyanis az USA a
legnagyobb felvevpiac), s ismerve a nmet minsget, gy ltom, a tengerentlon helyenknt elnzbbek a sznvonalat illeten. Az ajtkrpit a ML-hez hasonlan csupn egy szimpla, prselt manyag, amely annak ellenre tl egyszer, hogy magt a karft brrel vontk be. Az innen-onnan hallhat nyszrgs szintn nem standard Mercedes-Benz jellemz, s a panorma vegtet mind nyitskor, mind zrskor egyrtelmen nyekergett. Jrdra felllva szintn megszlalt a btorzat, br ennek magyarzata nem a kidolgozs, hanem a tlsgosan hossz karosszria csavarodsa. ltalnosan jnak mondhat az anyagminsg, a manyagok puhk, a sznek kellemesek, a mrkval kapcsolatban sokszor emlegetett otthonos lgkr abszolt rvnyes erre a kecses fmblnra is.
A Grand Sports Tourer jelzsbl eddig fny derlt az R-osztly nagysgra s traaut jellegre, ezekben nincs hiba, a vlt sportossg azonban elmaradt. Mris hozzteszem, a Sports vlheten a kocsi nyjtotta szabadids jellegre, mintsem a
sz szerint vett sportautzsra utal, s aki ltott mr R-t lben kzelrl, az jzansszel nem is vr ennl tbbet egy resen 2270 kilogrammos jrmtl. Nem ktlem, hogy az R 63 AMG V8-asnak 510 lereje lmnyszmba megy, de abban is biztos vagyok, akinek nem elg az R 320 CDI, az nem mond igazat. Ha egyetlen szban kellene sszefoglalnom az aut tulajdonsgait, akkor a kellemes lenne ez a sz, s ezt azrt sznom elismersnek, mert autban lve ritkn rezni elgedettsget. A 3 literes, V6-os common-rail turbdzel 224 lereje s 510 newtonmter forgatnyomatka se nem sok, se nem kevs, azaz pontosan megfelel az R mozgatsra. Egyszer sem reztem a teszt alatt, hogy kvr gzra az lsbe szort a gyorsuls, ugyanakkor megesett, hogy a sebessgmrre pillantva alig hittem a szememnek.
100-ig 8,8 msodperc elg ennek a batrnak (de boldog lettem volna, ha ennek a tripljt tudja az egykori 200D-m), s autplyn minden szablyt felrgva gy suhan ktszzzal, mintha ez lenne a vilg legtermszetesebb dolga. Az AIRMATIC futm
llthat lgrugzssal knyeztet: nagy sebessgnl automatikusan ltet, rossz ton megemeli a kasztnit, a hab a tortn pedig az adaptv lengscsillapt (ADS), amely a norml llson kvl Sport s Comfort zemmdba kapcsolhat. Nekem vrosban nagyon bejtt a komfortos hangols, a rossz utakon - sportfutmves Audi TT-bl tlve - szinte Zeppelin lghajnak tnt az R 320 CDI, s ez a hasonlat most ktrtelm - a testes stuttgarti krlbell gy viselkedik szerpentinen is, mint egy lghaj a Red Bull Air Race meznyben. Sebaj, kanyarok helyett a benzinkutaknl fakad mosolyra a dzel R-osztly tulajdonosa. Pozitv rtelemben lepett meg a fogyaszts, mert bsges tvgyra szmtottam (komoly mzsk ngy hajtott kerkkel cipelve), ehhez kpest 13,3 literrel zrult a vrosi mrs, s 10 literre jtt ki az tlag. Korrekt.
Az R-osztly vezetse pofon egyszer elfoglaltsg, ha hozzszoktunk a szokatlan mretekhez. A tkrk holttere elenysz, a parkolst radar segti (plusz pnzrt
tolatkamera is elrhet, ha a COMAND APS benne van a kocsiban, itt jelenik meg a kamera kpe), gy a manverezsben csak a hosszsg s a majd 2 mteres szlessg szab hatrt - a bevsrlkzpontok s az irodahzak szk mlygarzsaiban nha bosszsgos feladat a lavrozs. A hathengeres CDI dzel mindig halkan ketyeg, a motorzaj nem megy az ember idegeire, a htfokozat 7G-TRONIC automatavlt is finoman teszi a dolgt, br elfordul, hogy feleslegesen barangol a gangok kztt. Unalom ellen engedlyezett a kllk htuljra tett kormnygombokkal vgezhet kzi kapcsols, de szintn szlva az estek 90 szzalkban bven megteszi a sima D fokozat. Aprop, kormny. A vltkar elhelyezse a voln mgtt zsenilis, egyrszt elegns a kezels, msrszt praktikus maga a tevkenysg. n olyannyira megszoktam, hogy a soron kvetkez tesztautmban, egy E 320 CDI-ben rendszeresen a kormny mgtt matattam a vlt utn, persze hiba, mert Mercedesrl lvn sz csak a levegt markoltam, az ablaktrl ugyanis a bal oldali karra van kapcsolva, a fnykrt s az index mell.
Az R 320 L CDI roppant knyelmes, mreteiben hatalmas, motorja, vltja, futmve j, az ra viszont igazodik a csillagos sznvonalhoz, teht nem Tesco gazdasgos. A R-osztlynl elmarad a legtbb Mercedes-Benz tpusnl alkalmazott kategorizls (pl. Elegance, Avantgarde), az egybknt nem fapados alap stafrungot csak az R 500
lsfts helyett vakdug...
lsfts helyett vakdug...
esetben egsztik ki, s minden ms ttelt felron knlnak. Helyhiny miatt eltekintnk az alap-s extralista tteles felsorolstl, de annyit felttlen rdemes megemlteni, hogy minden R-ben megtallhat a THERMATIC automataklma, a SPEEDTRONIC tempomat sebessghatrolval, a sebessgfgg szervokormny, a 4ETS fkdifferencil, a 4MATIC sszkerkhajts, a 7G-TRONIC automatavlt, az ABS, a BAS, az ESP s az ASR. Ehhez jrul a mrka legends biztonsga (lgzskokkal s egyb berendezsekkel), ami szmszerstve minimum 15,9 milli forintot jelent. Mint minden, nzpont krdse ez is, hiszen akcis Suzukihoz kpest ennyi pnz nincs a vilgon, csaldi S-osztlyknt viszont kimondottan barti az sszeg. Megjegyzem, a tesztaut vtelra tlpte a bvs hszmillit, m ennek ellenre az lsfts valahogy kimaradt belle...
|