Hrek : Rgi nta, j hangszerels |
Rgi nta, j hangszerels
Mind kvl, mind bell szinte nagytval kell keresni a vltozsokat, de ez nem baj, mert a BMW bbkodsa alatt szletett MINI karaktere szerencsre nem ignyelt drasztikus beavatkozst. A motoroknl mr komolyabb a vltozs, pldul elbcszott a kompresszor.
Kezdetnek taln nmi trtnelmi httr. Alec Issigonis, a zsenilis konstruktr eredetileg Grgorszgban szletett, majd kivndorlsa utn a British Motor Corporation-nl kezdett dolgozni. Tervei alapjn 1948-ban jelent meg a Morris Minor, amelynek sikere utn kapott felkrst egy kismret, gazdasgos csaldi aut kifejlesztsre. Ennek eredmnyeknt 1959-ben debtlt a Morris Mini Minor s az Austin Seven, alap s deluxe vltozatokban. Az Mk1 szria jellegzetessge az ovlis hts lmpa, a 10 colos felni, a kls ajtzsanr, valamint az eltolhat oldalablak volt. Egy vvel ksbb dobtk piacra a kombi s az ruszllt kiviteleket, majd 1961-tl megvsrolhat lett az els Cooper, a pick-up, illetve Riley Elf s Wolseley Hornet nven kt trsmodell. Az Mk2 1967-ben vltotta az els szrit, de 1969-ben - mr
nll MINI nven - rkezett az Mk3 s a Clubman, azaz a "felntt" kisaut nagyobb, sarkosabb karosszrival. A rsmodellek megsznse mellett az eredeti MINI folyamatosan hdtott, pedig alig korszerstettk: pldul csak 1984-ben kapott 12 colos felniket, hogy a fkeket megersthessk. A kilencvenes vek vgn befejezdtt gyrts utn a BMW kezbe kerlt a mrka sorsa, s a mncheniek szerencsre lttak fantzit a MINI-ben, gy a hagyomnyokat nmikpp jrartkelve megalkottk napjaink egyik legeredetibb karakterrel felruhzott kisautjt, amely most nmileg talakulva kezdi meg a 2007-es modellvet.
Nhny ve, a New MINI bemutatjn a BMW nem gyzte hangslyozni, hogy az ltaluk piacra dobott aut nem a rgi tpus soron kvetkez genercija, hanem egy teljesen j s nll modell, amely azonban valamelyest ktdik az Issigonis-fle shz. A modern vltozat eleve sokkal nagyobb, sokkal ersebb, br ktsgtelen,
hogy tagadhatatlan rokonsgot mutat az 1959-es kiadssal. Ez persze nem baj, st, taln ppen ez a siker zloga, csak gy ltszik, Mnchenben mindenkppen szerettk volna elkerlni, hogy az eredeti konstrukci rnykot vessen a nem ppen olcsn kifejlesztett jdonsgra. Ma mr kimondhat, a BMW elrte, amit akart, a MINI mrkanv eladhat, prmium termk, a vsrlkkal sikerlt elfogadtatni, hogy sz sincs dmping termelsrl, s a viszonylagos ritkasg mellett az tlagosnl magasabb r komoly ellenrtket takar. Ez az ellenrtk egyszer az aut rzelmi skon alapul szemlyisge, msodszor pedig a nagyszer vezethetsge. Egy MINI-vel cikzni - legyen sz akr az alap One kivitelrl - igen szrakoztat elfoglaltsg, s voltakppen ennl tbb nem is kell a boldogsghoz: dgs kls s gokartos kezelhetsg.
A fentiek ismeretben taln knnyebben vlik rthetv, hogy a BMW mirt nem erltette a vgletekig a hivatalosan 2007-re rvnyes, de mr most beharangozott frisstst, s minden bizonnyal helyesnek mondhat a dnts. Els krben a ficks
Cooper, valamint a mrgesebb Cooper S kerl a szalonokba (ez utbbi lthat a kpeken), az egyszerbb s drgbb modellek ksbb rkeznek, ide rtve a gyri tuningos John Works Cooper cscsverzit is. A kpek lttn tnyleg szakrtnek kell lenni ahhoz, hogy a szemll els pillantsra kiszrja a vltozsokat, s a mretbeli nvekedsek is oly cseklyek (pl. 6 centivel hosszabb), hogy mrszalag nlkl fel sem tnnek. A MINI szmos rszlete megvltozott, mgis gy fest, mintha semmi nem trtnt volna: j a lmpa, a htmaszk, a lkhrt, a tkr, de ppen ez bizonytja a tervezk tkletes munkjt. A sznek tovbbra is kzponti szerepet jtszanak, a fehr felni, fehr tet, fehr tkr tovbbra is elengedhetetlen, ha valaki igazi MINI-rajong, a gphztet fehr cskozsrl mr nem is szlva.
Az utastr hangulata a karosszrihoz hasonlan gyakorlatilag vltozatlan, a gyr szerint az egyedli vltozs, aminek rtelmt lttk, az a megnvelt helyknlat. A kilomterra szoks szerint kzpen tallhat, de jdonsg, hogy ebbe integrltk a CD-s rdit. Egyszersdtt az eddig sem bonyolult klmavezrl fellet, s nem hinyoznak a krmozott billen kapcsolk, amelyek igazn szokatlanok a high-tech krnyezetben. A helyenknt kifogsolhat sszeszerelsi minsg javtsra klns gondot fordtottak a terletrt felels mrnkk, s lltlag az anyagvlasztssal is egy szinttel feljebb lptek.
A lemezek alatt kzzelfoghatbb dolgok trtntek, ami elssorban a motorra s a futmre rtend. Az alap One ezentl 1,4 literes, 95 lers motorral fut majd,
lecserldik a dzel is, s csak a Cooper szinttl jrnak az 1,6 literes erforrsok. A rgi 115 helyett immron 120 lovas motor vadonatj fejleszts, korszer BMW-technolgival felvrtezve, s ez kerl a Cooper kivitelbe. Voltakppen mr ennek a vltozatnak a teljestmnye is elegend az lmnyhajkurszshoz, mert a kzvetlen kormnnyal s az thangolt futmvel gymond ki lehet autzni a motorban szunnyad ert, akinek azonban ez kevs, annak rdemesebb a 175 lers Cooper S-t vlasztani. Ennek a ngyhengeresnek a klnlegessge, hogy a szpen vist kompresszor helyett mr turb nyomja benne a szuflt, s ettl megvltozott a karakterisztika, de ezt maximum csak az j tulajdonosoknak kell megszokni, radsul nem kellemetlensgrl van sz.
A 2007-es MINI a Prizsi Autszalonon debtlt, forgalmazsa azonban mg vrat magra, Magyarorszgra vrhatan jvre rkeznek meg az els pldnyok.
Klds ismersnek |
|